Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activități de diseminare și un curs pilot

În cadrul proiectului „Cradle-to-Cradle”

Activități de diseminare și un curs pilot

În calitate de partener național și membru al Comunității Românești de Practică, Universitatea din Oradea, prin intermediul Facultății de Protecția Mediului, a organizat timp de două zile, începând cu data de 16 mai 2013, o serie de activități de diseminare, precum și un curs pilot în cadrul proiectului Leonardo da Vinci, Transfer de Inovație numit WORKING AND LEARNING IN THE WORLD OF CRADLE-TO-CRADLE.

Cursul pilot a fost conceput și organizat pentru studenții și cadrele didactice provenind din mai multe facultăți din cadrul Universității din Oradea (ingineria mediului, industrie alimentară, textile și pielărie, arhitectură și construcții) cu scopul de a disemina informații referitoare la conceptul inovator Cradle-to-Cradle.
Timp de trei ore, studenții și cadrele didactice au fost informați de către coordonatorul de proiect, dna lector dr.  Anamaria Supuran, cu privire la stadiul implementării proiectului în cadrul Universității din Oradea, precum și la  realizările de până în prezent ale echipei de proiect; au aflat cum pot să conlucreze în cadrul unei echipe atunci când își doresc să inițieze mici proiecte în domeniul C2C, workshop organizat de dl Peter van der Baan, coordonatorul de proiect din Olanda; au beneficiat de un curs introductiv privind conceptul și filozofia Cradle-to-Cradle, conceput de dna lector dr. Marinela Bodog și au putut urmări studiul de caz prezentat de dl Wojciech Chorobik, directorul de vânzări pe România, Bulgaria și Ungaria de la firma de mochete Desso din Olanda.
După-amiază, a continuat cu întâlnirea de la Hotel Maxim care și-a dorit să reunească atât cadre didactice din învățământul preuniversitar și universitar, precum și companii interesate de implementarea conceptului C2C. Prezentările susținute de invitații din străinătate au vizat criteriile de certificare C2C și implementarea C2C într-o companie. Prima temă a fost susținută de dna Wei-Wang Ahlerstorf, responsabilă cu activitățile în cadrul proiectelor derulate de EPEA International SRL Germania, iar cea de-a doua temă a fost prezentată de dl Rudi Daelmans, director de sustenabilitate de la firma Desso B.V. din Olanda. Programul s-a încheiat cu discuții libere, cei invitați având posibilitatea să pună întrebări invitaților din străinătate.
Programul zilei de 17 mai s-a adresat în special fermierilor, studenților și cadrelor didactice din cadrul Facultății de Protecția Mediului, Departamentul de Agricultură și Horticultură și a avut ca temă principală energiile regenerabile  care pot ajuta la reducerea costurilor în agricultură. Printre invitați s-au numărat dl Ștefan Ioan, directorul Direcției Agricole Bihor, care a felicitat echipa de proiect pentru astfel de inițiative și dl Pavel Florian, Directorul Agenției de Plăți și Intervenții în Agricultura Bihor. Temele abordate au fost importanța energiilor regenerabile în Uniunea Europeană, curs susținut de dna lector dr. Monica Costea și oportunități de  producere a biogazului în județul Bihor, curs prezentat de dna lector dr. Emilia Pantea. Cu această ocazie toți participanții au fost invitați în Laboratorul de Energii Regenerabile pentru a putea vedea concret principiul de funcționare a instalației de producere a biogazului.
Partea a doua a zilei s-a încheiat cu vizitarea unor companii (Tedler Prest și Salex) și a unor ferme de animale (Ferma Căminului Felix și Ferma Beltechi).
Anamaria Supuran & Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Activități de diseminare și un curs pilot.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:36 Ora standard a Europei de Est