Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Să cântăm și să dansăm împreună!

Reuniune de proiect Comenius „Unity through diversity”

Să cântăm și să dansăm împreună!

Marți, 21 mai 2013, elevii Școlii Gimnaziale Nr. 16 din Oradea au prezentat pe scena Teatrului „Regina Maria” spectacolul „Let’s sing and dance together!” (Să cântăm și să dansăm împreună!), în cadrul reuniunii de proiect Comenius „Unity through diversity” pe care o găzduiesc în perioada 19-24 mai.

În cadrul acestui proiect Comenius, Școala Gimnazială Nr. 16 din Oradea are ca parteneri instituții de învățământ din nouă țări europene: Franța, Italia, Spania, Turcia, Finlanda, Polonia, Portugalia, Irlanda de Nord și Croația (Groupe Scolaire Louis Pasteur, Dampierre, FRANCE, Sesto Circolo didattico, Lucca, ITALY, Ligoniel Primary School, Belfast, NORTHERN IRELAND, St. Vincent de Paul Primary School, NORTHERN IRELAND, OSNOVNA SKOLA STRAHONINEC, Cakovec, CROAÞIA, Zespo³ Szkolno - Przedszkolny w Napachaniu, Napachanie, POLAND, CENTRO DE EDUCACIÓN INFANTIL Y PRIMARIA VALSEQUILLO, Canary Islands, SPAIN, Centro Escolar de Santiago de Piaes, Cinfaes, PORTUGAL, Tiistilan Koulu, Espoo, FINLAND și
OZEL YENİ FİKİR ANAOKULU, Istanbul, TURKEY, după cum aveam să aflăm de la coordonatorul de proiect, dra prof. Violeta Roman.
„Proiectul „Unity through diversity” ajută aproximativ 2.000 de elevi de vârstă primară din 10 țări europene, să intre în contact cu identitatea europeană comună (unitate), dar și cu propriile caracteristici (diversitate), să împărtășească informații despre țara lor și să învețe despre modul de viață din alte țări (sistem de educație, școală, oraș, țară, mediu înconjurător, cultură, artă, sport, mâncare), să găsească asemănări și deosebiri între acestea.
Proiectul urmărește: promovarea diversității diferitelor culturi și valori europene, a respectului, toleranței si aprecierii față de acestea, depășirea barierelor culturale și de limbă între participanți, respectarea identității și a conștiinței naționale, pentru a fi în armonie cu conștiința membrilor comunităților europene și a întregii lumi, valorificarea moștenirii culturale a popoarelor, având la bază vechile tradiții și obiceiuri, precum și încurajarea studiului limbilor străine.
Pe parcursul celor doi ani de implementare a proiectului (2012-2014), pentru atingerea obiectivelor se vor derula mai multe activități precum: prezentarea fiecărui partener, (a școlii și regiunii), a fiecărei țări, expoziție de fotografii, ierbare (colecții de plante), crearea unei pagini web și administrarea ei, realizarea unui CD cu cântece tradiționale, a unei cărți de rețete culinare, album de picturi celebre, dicționar ilustrat în mai multe limbi și, bineînțeles, mobilitățile transnaționale în fiecare țară parteneră.
Până în prezent au avut loc reuniuni de proiect în: Polonia, Finlanda, Turcia și Croația. Întâlnirea de la Oradea, din aceste zile marchează încheierea primului an de proiect „Unity through diversity”.
Tema actualei reuniuni de proiect este „Imnul național. Cântece tradiționale. Imnul Comenius”.
Programul reuniunii
Ieri (luni): vizitarea școlii, întâlniri și discuții cu reprezentanții conducerii, cadre didactice, elevi, asistarea la ore, ședințe de lucru, precum și vizită la Băile Felix.
Astăzi: vizită la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai”, întâlnire la I.S.J. Bihor, vizită la Primăria Oradea, ședințe de lucru, spectacol la Teatrul „Regina Maria”, susținut de elevii școlii, în parteneriat cu Palatul Copiilor și Elevilor, vizitarea Muzeului Memorial „Aurel Lazăr” și a Bisericii cu Lună.
Miercuri sunt programate: vizită la Liceul „Don Orione” și  la Universitatea Oradea, ședințe de lucru, vizitarea Basilicii Greco-Catolice și a Muzeului Þării Crișurilor.  
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul  Programului Sectorial Comenius al Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții.
„Trebuie să fiți foarte mândri de tot ceea ce ați realizat”
Pe scena Teatrului „Regina Maria”, micii artiști ai școlii și partenerii lor de la palatul orădean, dansatori și cântăreți, au realizat un spectacol de succes, aplaudat și scandat, adesea în picioare, de partenerii de proiect din cele nouă țări europene.
La finalul regalului, coordonatorul de proiect, dra prof. Violeta Roman, a avut pe scenă un interlocutor special, reprezentantul Franței (care a vorbit în engleză, limba oficială a proiectului). El a făcut aprecieri atât legate de spectacolul, pe care l-a considerat perfect, cât și de proiect, cu trimitere la reuniunea de la Oradea, dar și la adresa școlii. „Toți elevii și toți profesorii trebuie să fiți mândri de tot ceea ce ați realizat în Școala Nr. 16, nu doar în această săptămână, ci în fiecare zi”.
Și noi, care cunoaștem foarte bine activitatea elevilor și rezultatele lor și ale dascălilor, vă felicităm pentru modul exemplar în care ne-ați reprezentat în fața partenerilor de proiect ca ambasadori ai României, cu COMPETENÞĂ, mândrie, onoare și demnitate! Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Să cântăm și să dansăm împreună!   

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:28:36 Ora standard a Europei de Est