Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Poezii pentru cei mici”, de Oros Cristina

Miercuri, lansare de carte la C.C.D.

„Poezii pentru cei mici”, de Oros Cristina

Ieri (miercuri, 5 iunie 2013), de „Ziua Învățătorului” - se spune, la Casa Corpului Didactic a Județului Bihor a fost lansată cartea unui dascăl, „Poezii pentru cei mici”, a educatoarei Cristina Oros.

Din prezentarea făcută de doamna profesor Carmen Bodiu, directorul C.C.D., am realizat că avem de-a face cu o izbutită operă dedicată celor mici, sensibili și frumoși, experiența și talentul doamnei educatoare în versificație dând strălucire și valoare poeziilor. Sunt versuri, cuvinte potrivite, cum ar spune Arghezi, care exprimă adevăruri din poveștile cunoscute, din universul copiilor, adaptate vârstei lor, dar și realităților cotidiene.
Lecția iubirii
„Fiecare lansare de carte, aici, la Casa Corpului Didactic a Județului Bihor este o sărbătoare. Împreună trăim simplu și curat, emoția vie prilejuită de apariția unui alt produs destinat cadrelor didactice și copiilor. Dincolo de aspectul noutății editoriale ne bucură faptul că tot mai multe cadre didactice  aleg să împărtășească în marea familie a dascălilor, experiențe, sentimente, trăiri, dintre cele mai alese, inspirate de activitatea la clasă, muncă ce presupune în aceeași măsură pricepere, sârguință, devotament și sensibilitate. De cele mai multe ori pe cursul diferit al evoluției fiecăruia dintre noi, experiențele personale și cele profesionale se îmbină, rolurile pe care ni le asumăm în cel mai conștiincios mod cu putință, cunosc un transfer de substanță și ne trezim, fără să ne dăm seama, în postura de educatori acasă și cea de părinți la locul de muncă. Cred că acest fapt demonstrează modul în care am înțeles să ne îndeplinim misiunea, certitudinea faptului că în absența implicării afective nu vom putea ajunge niciodată la mintea și sufletul copilului, nu vom putea construi modele, lăsând repere de urmat, și deci toată priceperea dobândită în urma studiului metodic, rămâne un teren arid. Am spus de multe ori că educația se face cu sufletul, din clipa în care puiul de om trece pragul instituției de învățământ, preșcolar, primar, gimnazial și până în momentul desprinderii de sistemul de educație, urmând să aplice toate cele dobândite într-o nouă etapă a devenirii lui. Că viața întreagă constituie un șir neîntrerupt de lecții, este adevărat. Că educația ar trebui să reprezinte nu scopul, ci orizontul oricărei ființe umane, este tot adevărat. Dar, rămânând în sfera aforismelor lui Nicolae Iorga, aș dori să menționez că, școala, și când spun școala, înțeleg orice instituție de învățământ, ca și cadru formal al educației, este locul în care Binele, Frumosul și Adevărul stau în scaune de piatră ca zeii, iar misiunea noastră în acest context este aceea de a forma și de a dărui societății Oameni cultivați: „Un om cult, este înainte de toate, o minte deschisă către bunătate și frumusețe”. (N. Iorga)
Dna Oros Cristina, ne oferă în volumul „Poezii pentru cei mici” lecția iubirii pentru om, cu frumusețea, bunătatea și gingășia celui care și-a asumat pe rând toate rolurile, acela de părinte și educator, în cel mai expresiv mod cu putință, prin intermediul căruia profesia devine măiestrie didactică, iar intensitatea simțirii - artă.
Răsfoind paginile cărții pe care o lansăm azi, vom descinde în universul miniatural, reînsuflețit printr-o gamă infinită de culori și nuanțe, ce arborează în loc de drapel, curcubeul copilăriei. Aici, în „Lumea boabei și a fărâmei” (T. Arghezi) nu există restricții ori alte repere limitative. Tuturor ne e îngăduit, o clipă, să ne oprim: să ne umplem de senin, respirând aerul curat al grădinilor primordiale, să redescoperim oaza inocenței de mult uitate, să ne întoarcem spre veșnicul copil din noi, lăsându-l să se scalde în izvoarele de argint ale viselor, acolo unde se naște poezia, și-apoi primeniți să mergem mai departe…”
Am citat din cuvântul doamnei director.
Și de această dată, distinsul profesor de limba și literatura română nu s-a mulțumit doar cu a recenza cartea, ci ne-a oferit o veritabilă analiză literară, pe textul cărții.
O viitoare lansare la Marghita
În luările de cuvânt, vorbitorii au evidențiat valoare educativă și actualitatea versurilor, forța lor sugestivă și adevărurile exprimate. Autoarea a regretat mult faptul că nici o colegă din zona Marghitei nu a reușit să ajungă la lansare. S-au invocat tot felul de scuze și de circumstanțe, dar, efectiv, Cristina s-a simțit stingherită și afectată sufletește. Doamna inspector școlar de specialitate Voichița Vancu, vocea autorizată a dascălilor din sistem, a coborât aproape de universul celor mici, intuind reacția lor la auzul versurilor și apreciind impactul lor asupra celor mici. Domnia sa i-a sugerat Cristinei să organizeze o lansare de carte și la Marghita, la Centrul „C.R.E.D.”
Cristina, cu sau fără participarea colegilor, cartea ta este o reușită care va fi bine primită de cei mici, iar pentru dascăli, ea este un bun necesar, care îi scutește să-și mai bată capul să inventeze sau să improvizeze, având în față cele mai potrivite versuri pentru a-i impresiona pe cei mici! Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Poezii pentru cei mici”, de Oros Cristina.

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:19:48 Ora standard a Europei de Est