Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Clasa I (step by step) a sărbătorit 100 de zile de școală

Vineri, la Școala „George Coșbuc”din Oradea

Clasa I (step by step) a sărbătorit 100 de zile de școală

Vineri (29 februarie 2008), elevii și învățătoarele clasei I step by step ( inst. Maria Câmpean și inst. Anca Bogdan) de la Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc” din Oradea au avut motiv de sărbătoare: 100 de zile de școală.

Cărticica celor 100 de zile de școală
„Scopul acestui proiect extracurricular este să ne bucurăm și să sărbătorim împreună împlinirea primelor 100 de zile din viața de elev, să facem cunoscute tuturor clasa și școala, să creștem prestigiul acestora în rândul comunității”, ne-a declarat inst. Maria Câmpean.
Două sunt produsele finale ale acestei perioade: Cărticica celor 100 de zile de școală și colecția celor 100 de obiecte. Ambele sunt la fel de importante, chiar dacă prima este rodul muncii colective, iar cealaltă e o realizare personală inedită. În cadrul  cărții, elevii, împărțiți pe grupe, au decis ce să cuprindă cele 10 pagini cu cele 10 persoane (pe care le iubim), 10 culori favorite, 10 mâncăruri gustoase, 10 deserturi delicioase, 10 băuturi preferate, 10 animale sălbatice simpatice, 10 jocuri  îndrăgite, 10 sporturi preferate, 10 țări de care am auzit și 10 locuri unde vrem să mergem, plus desenele inserate în fiecare pagină.
Sistemul step by step dă elevului mai multă libertate de mișcare și exprimare, muncă pe grupe și independentă, cultivă spiritul de echipă și creativitatea, dezvoltă încrederea în forțele proprii și progresul individual...
Colecția celor 100 de obiecte  
Pentru ziua cea mare, clasa a fost pavoazată adecvat, astfel încât, dacă erai curios să numeri obiectele din clasă, multe erau în număr de 100 (baloane, zale, mere,...). dar cele mai importante și mai ingenioase s-au dovedit a fi colecțiile personale, pe care un juriu (alcătuit din prof. Floare Copăcean, directorul școlii, psihoped. Carmen Ilisie și înv. Mirela Pătcaș) avea să le verifice și să le premieze.
Astfel au fost verificate și evidențiate nu mai puțin de 14 colecții (de câte 100 de obiecte fiecare): monede, șirag de mărgele, cărți Scuby Doo, frunze presate (ierbar), tablou din castane, tablou din nasturi, colecție de șervețele (2), ambalaje de la  bomboane, pietre („semiprețioase”), cărțulii întunecate (2), flori din hârtie creponată.
Patru au fost totuși premiate (colecția  de monede, flori din hârtie creponată, ierbar și colecția de șervețele).
Concursurile și tortul  
Ziua specială de vineri a avut o încărcătură emoțională aparte datorită faptului că în sala de clasă se aflau de această dată și cei dragi, mama, tata sau bunica, după caz, care asistau la concursuri (ei puteau fi chiar utili, în cazul în care se apela la ajutorul lor).
Doar debutul zilei a fost unul comun, și consacrat (identic cu celelalte zile ale săptămânii), cuprinzând: agenda zilei, calendarul și mesajul zilei, în rest totul s-a desfășurat fără manuale și caiete: prezentarea și jurizarea colecțiilor, Cărticica celor 100 de zile,  concursul pe echipe „Suntem isteți” (cu zece sarcini de lucru) și alte concursuri (concurs de citit, concurs de perspicacitate, de îndemânare, jocuri și întreceri sportive...).
Surpriza evenimentului a fost tortul celor 100 de zile, din care s-a înfruptat fiecare, iar cireașa de pe tort s-a numit muzica ... și dansul. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Clasa I (step by step) a sărbătorit 100 de zile de școală.

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 09:08:46 Ora standard a Europei de Est