Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ședința de luni a Senatului Universității din Oradea

Comunicat de presă

Ședința de luni a Senatului Universității din Oradea

Comisia de Relații Internaționale și Interne vă informează despre subiectele discutate în ședința Senatului Universității din Oradea de luni, 17 iunie 2013.

Senatul Universității din Oradea a dezbătut și aprobat în ședința sa de luni (17 iunie 2013) o paletă largă de probleme, de la metodologii de admitere, măsuri salariale, structura anului universitar 2013/2014, până la aspecte privind cercetarea, regulamentul IT, promovarea și susținerea platformei de învățământ electronic, propusă de Departamentul pentru Învățământ la Distanță și Învățământ cu Frecvență Redusă. Câteva dintre problemele de interes mai larg, sunt redate în grupajul alăturat.
a. Senatul Universității din Oradea a aprobat, în ședința sa de luni (17 iunie a.c.), posibilitatea de a diferenția salariile în raport cu rezultatele obținute la evaluarea performanțelor profesionale individuale înregistrate în 2012. Actul poate intra în vigoare începând cu 1 iulie a.c.  Astfel, pentru personalul didactic se poate acorda un salariu diferențiat în cuantum de până la 5% din salariul de încadrare. Fondul alocat în acest an pentru salarii diferențiate la personalul didactic auxiliar și nedidactic la nivelul Universității din Oradea este de 10% aplicat la fondul total de salarii aferente posturilor ocupate pentru funcțiile didactice auxiliare și nedidactice, iar prin managementul structurilor se poate realiza o echilibrare între categoriile de personal (didactic, auxiliar și nedidactic).
Totodată, pentru asigurarea continuității în coordonarea structurilor unde sunt numite temporar persoane în funcții de conducere, Senatul a aprobat prelungirea perioadei de exercitare cu caracter temporar a funcției de conducere până la 31 decembrie 2013, date fiind restricționările în ocuparea posturilor vacante. Persoanele aflate în această situație beneficiază de drepturile salariale aferente funcției de conducere respective.
b. Contractele de muncă ale cadrelor didactice și de cercetare din învățământul superior includ asumarea unor standarde minime ale rezultatelor activităților didactice și de cercetare, precum și sancțiuni, conform prevederilor legii, în condițiile neîndeplinirii standardelor menționate. Fișa postului pentru cadrele didactice, prevede derularea activităților aferente postului ocupat și încadrarea acestora în standardele de calitate precizate în Procedura pentru evaluarea și asigurarea calității cadrelor didactice și a disciplinelor de studii, adoptată la nivelul Universității din Oradea.
Pentru cadrele didactice care nu și-au depus fișa de autoevaluare sau care au obținut un coeficient de evaluare mai mic de 60%, Senatul Universității din Oradea a aprobat o Comisie de analiză. Din comisie fac parte: prof. univ. dr. Mariana Mureșan (președinte), conf. univ. dr. ing. Simona Vicaș, conf. univ. dr. ing. Livia Bandici (membri) și prof. univ. dr. ing. Gheorghe Ionescu, ca reprezentant al sindicatului.
c. Senatul Universității din Oradea a aprobat comasarea Centrului de Servicii privind Cariera cu Centrul de Consiliere Psihologică, Informare Școlară și Vocațională Ego Plus, fuziune din care a luat naștere Centrul de Consiliere și Servicii privind Cariera. Nouă structură, cuprinde Compartimentul de Servicii privind Cariera, Compartimentul de Consiliere Psihologică, respectiv Compartimentul de Analiză și Gestiune Previzională a Solicitărilor Pieței Muncii. Colectivul noului centru va reuni, pe lângă coordonator, trei consilieri, operatori de anchete de teren, personal auxiliar administrativ / IT, precum și voluntari, îndeosebi studenți. Obiectivul major al Centrului este oferirea de servicii pentru îmbunătățirea adaptării sistemului de învățământ practicat la nivel de universitate, la nevoile pieței muncii aflate în permanentă schimbare, facilitarea accesului absolvenților de învățământ  superior pe piața muncii.
d. Membrii Senatului Universității din Oradea au aprobat o a treia examinare pentru studenți, cu plata unei taxe. Astfel, dacă un student nu a promovat examenul în prima sesiune, mai are posibilitatea de a da examenul o singură dată fără taxă. Dacă în sesiunea de restanță de la sfârșitul semestrului a fost absent, consemnat ca atare în catalog, examinarea din toamnă este fără taxă. Dacă a fost prezent la examen, dar studentul nu l-a promovat în sesiunea de restanțe, examinarea din sesiunea de toamnă este cu taxă. Taxa este echivalentă cu cea pentru refacerea examenului.
Prof. univ. dr. Lia Pop,
președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:57 Ora standard a Europei de Est