Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Communicating EU Policies Beyond the Borders”

Conferința internațională

„Communicating EU Policies Beyond the Borders”

Departamentul de Relații Internaționale și Studii Europene al Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării și Institutul de Studii Euroregionale Oradea-Debrecen – Centru de Excelență Jean Monnet – organizează conferința internațională „Communicating EU Policies Beyond the Borders”, care marchează etapa de diseminare a rezultatelor Proiectului Jean Monnet – Multilateral Research Group, intitulat Initiative and Constraint in the Mapping of European Evolving Borders (ICMEEB).

Proiectul și-a propus (și a reușit cu succes, potrivit opiniei participanților) să găsească noi orientări și direcții pentru îmbunătățirea comunicării externe a Uniunii Europene în relațiile sale cu întreaga lume. În acest sens, au fost dezvoltate două dimensiuni: una teoretică (care a definit direcțiile de cercetare ale grupurilor de lucru coordonate de cele 5 universități partenere: Universitatea din Oradea, Universitatea din Siena – Italia, Universitatea din Azore – Portugalia, Universitatea din Forli – Italia și Universitatea din Wroclaw – Polonia) ) și una digitală (care a însemnat crearea unei baze de date reunind surse primare și secundare din domeniul frontierelor).
Evenimentul se desfășoară în perioada 3-12  iunie 2013 sub forma unui seminar itinerant în patru țări (România, Ungaria, Ucraina, Republica Moldova), pe traseul Oradea-Debrecen-Uzhgorod-Cernăuți-Chișinău.
Deschiderea manifestării a avut loc luni, 3 iunie 2013, în Aula Magna a Universității din Oradea, la care au luat cuvântul: prof.univ.dr. Constantin Bungău, rectorul Universității din Oradea, Cornel Popa, președintele Consiliului Județean Bihor, Claudiu Pop, prefectul Județului Bihor, Ovidiu Mureșan, viceprimar al Municipiului Oradea, prof.univ.dr.Vasile Pușcaș, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, fost negociator-șef România – UE (2000-2004), fost ministru al Integrării Europene (2008-2009), prof.univ.dr. Sorin Curilă, președinte al Senatului Universității din Oradea, prof.univ.dr. Istvan Suli Zakar, Universitatea din Debrecen, co-director al Institutului de Studii Euroregionale Debrecen-Oradea, prof.univ.dr. Maria Manuela Tavares Ribeiro, Universitatea din Coimbra, prof.univ.dr. Adrian Ivan, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, vicepreședinte al Asociației Române de Relații Internaționale și Studii Europene, ARRISE - ECSA România, președintele Comisiei de Științe Politice, Sociale și ale Comunicării din ARACIS, col.dr. Marian Dincă, din partea Centrului de excelență NATO Oradea, conf.univ.dr. George Anglițoiu, SNSPA București, prof.univ.dr. Grigore Silași, Universitatea de Vest din Timișoara.
Cu acest prilej au fost prezentate rezultatele proiectului de către prof.univ.dr. Ioan Horga (manager de proiect – Universitatea din Oradea), prof.univ.dr. Ariane Landuyt (manager știintific al proiectului – Universitatea din Siena), Penelope Frangakis (Centrul Virtual de Cunoaștere Europeană Sagem-Luxemburg):
-Publicarea a 5 numere tematice ale revistei Eurolimes (Communication and European Frontiers, Permeability and Impermeability of Socio-Economic Frontiers within European Union, Enlargements, Borders and the Changes of EU Political priorities, A Security Dimension as Trigger and result of Frontier Modifications, Cross-Border Governance and the Borders Evolutions)
-Crearea website-ului proiectului: http://borders.cvce.eu
-Crearea unor dosare tematice pe probleme legate de frontiere
-Realizarea bibliografiei tematice și a unei bazei de date digitale
-Editarea volumului: Communicating EU Policies beyond the Borders. Proposals for a Constructive Neighbour Relation and New EU External Communication Strategy.
Evenimentul a continuat marți, 4 iunie, cu seminarul internațional The Prioritization of EU Enlargements: A Strategic Choice to Encourage Constructive Neighbour Relations, în sala Consiliului de Administrație a Universității din Oradea, care a generat un schimb de idei legate de rezultatele fiecărui grup de lucru al proiectului.
În perioada 5-12 iunie, participanții la conferință își continuă activitățile prin participarea la o vizită de studiu pentru diseminarea rezultatelor proiectului în Ungaria, Ucraina și Republica Moldova.
manager de proiect, 
decanul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării,
prof.univ.dr. Ioan HORGA

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:31 Ora standard a Europei de Est