Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ședința de luni a Senatului

Universitatea din Oradea

Ședința de luni a Senatului

Comisia de Relații Internaționale și Interne vă informează despre subiectele discutate în ședința Senatului Universității din Oradea de luni, 1 iulie 2013

Senatul Universității din Oradea a aprobat luni repartizarea cifrei de școlarizare pentru studii universitare de licență și de masterat în anul universitar 2013/2014. Astfel, din cele 5.772 de locuri, cât reprezintă capacitatea de școlarizare la studii de licență, 1.520 sunt bugetate, iar 4.252 cu taxă. În cazul studiilor de masterat, din 2.973 de locuri, 700 beneficiază de alocații bugetare, în timp ce 2.273 sunt în regim cu taxă. Cifra de școlarizare bugetată este aproape la același nivel cu cea din anul universitar curent.
a. Membrii Senatului Universității din Oradea au adoptat modificări la Procedura privind fundamentarea, încasarea și evidența taxelor aferente procesului de învățământ. În urma analizei criteriilor privind fundamentarea taxelor de școlarizare a fost adoptată propunerea de elaborare a unei Note de fundamentare unitară a taxelor, menită să sprijine conducerea departamentelor/facultăților în aceste operațiuni.
b. Senatul Universității din Oradea a aprobat propunerea conf. univ. dr. Sorin Borza ca, într-o ședință viitoare, Comisia de Etică să prezinte un raport detaliat asupra activității desfășurate, accentuând cu deosebire soluțiile date în cazuri care au adus atingere imaginii instituției universitare orădene.
c. Senatul Universității din Oradea a aprobat numirea în funcția de șef de secție la Spitalul Clinic C.F. Oradea a dr. Gabriel Dan Sirca, medic primar medicină internă, șef de lucrări doctor, pentru Secția Clinică de Medicină Internă, respectiv a dr. Sorina Emilia Magheru, medic primar cardiolog, asistent universitar doctor pentru Secția Clinică de Cardiologie. Cele două cadre didactice desfășoară activitate clinică în spitalul menționat.
d. Membrii Senatului Universității din Oradea au aprobat, prin vot secret, menținerea calității de titular și prelungirea activității didactice în cadrul Facultății de Litere a prof. univ. dr. Ioan Derșidan, în anul universitar 2013/2014. Decizia s-a întemeiat pe performanțele profesionale, pe contribuția sa ca profesor și decan al Facultății de Litere, deopotrivă ca membru al Senatului Universității din Oradea la acreditarea unor domenii și specializări importante pentru oferta educațională universitară orădeană, la inițierea, dezvoltarea și consolidarea unor parteneriate cu facultăți de profil din țară și din străinătate. Determinantă în adoptarea deciziei a fost contribuția prof. Ioan Derșidan la școala doctorală în domeniul filologic.
Prof.univ.dr. Lia Pop,
președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:31 Ora standard a Europei de Est