Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

DigiSkills” - stagiu de formare Comenius

Diseminare proiect

DigiSkills” - stagiu de formare Comenius

Ca profesor de informatică la Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” din Oradea, am participat în perioada 30 iunie - 5 iulie 2013 la stagiul de formare intitulat: „DigiSkills: Enhancement of digital competence skills”, organizat de „Ellinogermaniki Agogi” din Pallini și desfășurat în Heraklion (Grecia).

Participanții la acest curs au fost profesori din România, Cipru, Grecia, Portugalia, Serbia, Slovenia, Estonia, Finlanda, Austria, Suedia și Turcia.
În cadrul proiectului, s-au desfășurat zilnic ateliere de lucru, cursul fiind structurat în diverse workshop-uri presărate cu cafenele filozofice și vizite de studiu. Principalul scop al cursului a fost realizarea de scenarii educaționale bazate pe conceptele de creativitate și joc.  Proiectele realizate în cadrul cursului au fost publicate pe portalul Open Discovery Space (www.opendiscoveryspace.eu).
Menționez câteva dintre atelierele de lucru la care am participat, lucrând pe grupe:
1.Profesorii ca designeri – creatori de scenarii educaționale – în care ne-am prezentat ideile inițiale de scenarii pentru a le folosi ulterior ca unelte ale învățării inovative;
2.Introducere în proiectarea jocurilor educaționale – în care s-au trecut în revistă o multitudine de categorii de jocuri ce pot fi folosite cu succes în educație (de strategie,  de povestire,  de tip Sims,  de tip cacealma, de tip puzzle);
3.Educabili creativi, profesori creativi – un workshop cu adevărat interactiv în care am discutat despre creativitate, despre modul în care anumite jocuri de calculator pot fi încorporate în procesul de predare - învățare pentru a stimula creativitatea elevilor și despre concepte precum „gândirea probabilistică” și „creativitatea înțeleaptă și umanizatoare”;
4.Reflecții asupra proiectării jocurilor educaționale – axată pe considerentele practice ale integrării jocurilor în procesul educațional al elevilor cu și fără dizabilități. Tot aici s-a discutat și despre jocurile urbane, jocurile bazate pe locație, precum și despre platforma ARIS – ce permite dezvoltarea facilă a jocurilor pe dispozitive mobile;
5.Tehnici de raționament emoțional creativ – bazate pe gândire laterală și pe utilizarea unor unelte practice care stimulează creativitatea;
6.Utilizarea uneltelor IT&C pentru a stimula gândirea creativă în contexte de învățare – unde am folosit cu succes programul Computational Tools Palette;
7.Sintetizarea experiențelor, finalizarea scenariilor – folosind experiența acumulată din diversele workshop-uri anterioare, am îmbogățit ideile inițiale de scenariu pentru a obține scenariul final;
8.Revizuirea conceptului de creativitate - discuții finale asupra conceptelor-cheie referitoare la creativitate, iar la Cafeneaua filozofică ni s-a vorbit despre rolul emoțiilor în educație.
Nu pot să nu amintesc faptul că am vizitat Anogia – un cunoscut sat tradițional cretan ce a jucat un rol important în istoria Cretei – care oferă turiștilor o experiență bogată despre cultura locului, mai ales prin tradițiile culinare și muzicale. De asemenea, am aruncat o privire către stele la Observatorul din Skinakas, situat la o altitudine de 1.750 m. Specialiștii de aici ne-au explicat funcționarea telescopului controlat de calculator, subliniindu-se încă o dată conexiunea dintre tehnologie și univers. Am aflat că, pe lângă cercetarea științifică, aici se desfășoară și activități de inițiere a elevilor în știința astronomiei.
Am avut șansa extraordinară de a beneficia și de o excursie organizată în Knossos – considerat ca cel mai vechi oraș european și totodată cel mai mare sit arheologic din Epoca Bronzului situat în Creta. Am vizitat palatul din Knossos – centrul politic și cultural al civilizației minoice, unde un ghid ne-a relatat despre legendele locului: labirintul Minotaurului, firul Ariadnei, zborul lui Icar.
Lecția de istorie a continuat cu vizita la Muzeul Arheologic din Heraklion, unul dintre cele mai importante muzee din Europa. Acesta găzduiește artefacte din toate perioadele istorice cretane și am putut regăsi aici exemplare unice de artă minoică.
În această ambianță care îndeamnă imaginația să zburde în trecut, am explorat diverse metode de a îmbogăți experiențele de învățare, formale sau informale, prin abordări ludice și creative, luând în considerare oportunitățile oferite de IT în redarea conținuturilor culturale.
Un lucru inedit pe care l-am aflat din discuțiile avute cu colegii mei de curs, a fost faptul că o școală din Austria, implicată în proiectul Open Discovery Science, folosește la clasă câte un iPad pentru fiecare elev pentru diverse activități educative.
Mi-a plăcut în mod deosebit workshop-ul în care am folosit în mod creativ programul Computational Tools Palette ce a permis generarea de cuvinte aleatoare, corelate cu un termen dat sau căutări de imagini bazate pe un cuvânt și chiar o sumarizare de link-uri obținute după un termen de căutare de la mai multe motoare de căutare online.
Dar cel mai mult m-a impresionat atelierul referitor la realizarea jocurilor educaționale bazate pe locație, pe care l-am continuat într-un mod practic, prin participarea activă la jocurile interactive dezvoltate, folosind tablete și smartphone-uri  în cadrul vizitei din Knossos.
Intenționez ca lecțiile ce le voi realiza pe viitor la clasă să fie bazate pe un scenariu educațional care va permite elevilor să atingă la obiectivele educaționale propuse pe o cale proprie, folosindu-și creativitatea și nu unidirecțional, după un set de instrucțiuni prestabilit.
Participarea mea la acest stagiu european a fost posibilă în urma obținerii unui grant Comenius oferit de U.E. prin intermediul Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, în cadrul Programului de Învățare pe Parcursul Întregii Vieți – Mobilități individuale de formare continuă (www.anpcdefp.ro). Această  comunicare reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.
Prof. Viorel Muscaș

Trimite email
marți, 4 noiembrie 2025, 06:04:51 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

„Crăciun cu Ramon”

Moș Crăciun există!
Pavel Bartoș revine pe marele ecran în rolul lui Ramon, într-o poveste de Crăciun plină de umor pentru întreaga familie.
Sărbătorile vin mai devreme anul acesta. Odată cu lansarea posterului oficial al filmului Crăciun cu Ramon, începe numărătoarea inversă până la cea mai așteptată premieră a iernii, un film cald, plin de culoare, umor, emoție și iubire care promite să readucă spiritul autentic al Crăciunului pe marele ecran. „Crăciun cu Ramon este acel film de Crăciun pe care l-ai așteptat de atâția ani.", spune Pavel Bartoș...