Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Meșteri vestiți și artiști renumiți

La cea de-a 20-a ediție a Târgului meșterilor populari

Meșteri vestiți și artiști renumiți

A 20-a ediție a „Târgului meșterilor populari”, desfășurată în Parcul Bălcescu, între l9 - 21 iulie 2013, a reunit peste 80 de reprezentanți ai meșteșugurilor și artelor tradiționale românești și ale minorităților din toată țara, care au expus o gamă variată de produse și obiecte de artizanat și artistice, majoritatea de mare interes și de o deosebită calitate, reliefând, încă o dată, nepieritorul spirit creativ al satului românesc.

Mii de vizitatori au admirat, în cele trei zile, obiecte de ceramică, lemn, icoane pe sticlă și pictură naivă, costume populare și țesături și cusături de interior, podoabe și găteli, obiecte gospodărești și instrumente muzicale tradiționale, produse culinare etc, bucurându-se apoi de spectacole folclorice, care au descrețit frunțile și au adus buna dispoziție în sufletul iubitorilor de vers și melodie autentice.
După cum remarcam deja, spectacolele folclorice au atras un public numeros, ele desfășurându-se până târziu în noapte și reunind formații și soliști vocali și instrumentiști, reprezentative pentru specificul Bihorului,  încântând și ridicând de numeroase ori în picioare publicul, care a răsplătit cu aplauze și ovații efortul și talentul, prestația artistică și frumusețea costumelor populare și a actanților, evoluția lor fiind mai mult decât remarcabilă. De altfel, majoritatea artiștilor participanți sunt recunoscuți și în țară, și în străinătate, ei fiind protagoniștii unor festivaluri de tradiție și amploare, de unde s-au întors mereu cu premii, apreciați fiind pentru harul și devoțiunea lor pentru universul rural, cântec și dans.
În această conjunctură, trebuie remarcate, în primul rând, Ansamblurile „Dumbrava” și a Căminului Cultural din Șuncuiuș, cu extraordinarii lor reprezentanți și costume, jocuri bătrânești și de tineri, de pe Crișul Repede, dar și „Miorița” din Salonta, „Cununița” din Beiuș, „Plaiurile Crișului Repede” din Sîntandrei, „Vatra” din Derna, „Cununița” din Mădăras, Ansamblul Căminului Cultural din Borumblaca, „Ardeleana” din Tulca, „Muguri și mlădițe de tezaur” din Beiuș, „Moșuț” din Vadu-Crișului, „Codrenii” din Roșia etc, care au oferit o gamă variată și profesionistă de suite de dansuri din întreg arealul etnofolcloric bihorean. Acestor formații, care au evoluat la cote superioare, pătrunzând în inima publicului prin cântec și emoție artistică, s-au alăturat soliștii deja afirmați în peisajul  cântecului popular: Violeta Gherman, Corina Lele-Ionescu, Daniela Rada, Anamaria Gal, Roxana Ilisie, Anca Pavel, Sabina Leonte-Alb, Romina Nemeș, Ioana Urs, Lavinia Chifor, Andrada Tulvan, Andrada Crăciun, Simona Cap, alături de care și-au etalat calitățile: Adriana Știube, Andrada Oros, Mădălina Ilea, Flavia Sferle, Ionuț Purge, Alexandru Trandafir etc, dar și Veronica Nicodim-Stoicu, Ileana Grațiana Pop și „Feciorii Bihorului”.
Să mai notăm și prezentarea spectacolelor, care a fost realizată de Violeta Gherman, o interpretă și un tânăr intelectual în plină consacrare, care îmbină farmecul cu distincția, realizând agreabile și elevate comunicări cu publicul, care i-a oferit dragoste și aprecieri unanime.
Organizat de Muzeul Tării Crișurilor, care a avut în Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Bihor mai mult decât un partener serios și competent, Târgul meșterilor populari de anul acesta a fost, indubitabil, unul dintre evenimentele majore de manifestare a culturii tradiționale românești, cu accent pe Bihor. Să-i felicităm pe organizatori și să le urmăm să nu coboare niciodată ștacheta! (A.D.)

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 23:56:07 Ora standard a Europei de Est