Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Conferința Națională a Asociației Bibliotecarilor din România

Timp de trei zile, la Oradea, se desfășoară

Conferința Națională a Asociației Bibliotecarilor din România

Aula Magna a Universității din Oradea a găzduit, miercuri (4 septembrie 2013) deschiderea lucrărilor celei de-a XXIV-a ediții a Conferinței Naționale a Asociației Bibliotecarilor din România.

Moderatorul festivităților a fost însuși președintele Asociației Bibliotecarilor din România, dl prof. univ. dr. Mircea Regneală, care s-a arătat încântat de felul în care au pregătit organizatorii acest eveniment. „Vreau să spun că Universitatea din Oradea a depus un efort cu totul deosebit în organizarea evenimentului…”. Dintru început, președintele asociației, moderatorul manifestărilor, avea să ne surprindă plăcut prin felul tranșant în care a pus problemele, invitând la deschidere și sinceritate, spunând lucrurilor pe nume, cu cărțile pe masă și pe față… „În cei 50 de ani de comunism, în România, dacă s-au construit cinci biblioteci noi. Iată că la Oradea există o bibliotecă universitară frumoasă, care răspunde cerințelor învățământului superior și chiar vă felicităm că dețineți o asemenea bibliotecă, cu un personal care se străduiește să facă treabă bună. De-altminteri, problemele acestea de formare și calificare profesională stau în centrul atenției noastre. Noi vrem ca să fim niște buni profesioniști…În cele trei zile de manifestări, vor fi prezentate peste 60 de comunicări în cadrul a 13 secțiuni profesionale; vom avea discuții în plen și pe secțiuni”. În continuare, președintele a salutat distinșii invitați din SUA, Ungaria și Republica Moldova, după care a invitat la microfon reprezentanții gazdelor. Dacă în deschiderea conferinței dna Florica Ujoc, șef serviciu Biblioteca Universității din Oradea, vicepreședinte al A.B.R., a salutat participanții și invitații din partea organizatorilor, dl prorector Sorin Sipoș a salutat și felicitat participanții din partea conducerii Universității; în prezentarea universități, dl prorector a subliniat faptul că anul acesta se împlinesc 50 de ani de învățământ superior continuu la Oradea. La ora actuală, universitatea orădeană cuprinde 15 facultăți, 111 specializări de licență, 88 de specializări de masterat și o școală doctorală cu 11 domenii de doctorat. Referindu-se la Biblioteca universitară, dl prorector a subliniat implicarea în cercetare a cadrelor care lucrează la bibliotecă, seriozitatea, responsabilitatea și dăruirea pe care acestea le manifestă în munca cu studenții și cadrele didactice.
Felicitând Universitatea și organizatorii conferinței naționale, dl viceprimar Ovidiu Mureșan a îndemnat bibliotecarii și profesorii să găsească noi resurse, metode și mijloace pentru a atrage elevii și studenții spre bibliotecă și a le stârni interesul și curiozitatea pentru lectură. Invitat să ia cuvântul, inspectorul școlar general, dl profesor Daniel Negrean, s-a referit la locul și rolul important al bibliotecii (și al cărților) în societatea cunoașterii (privind biblioteca drept „locaș de cultură, locaș de educație, un locaș nu doar al cărților, ci un locaș de informație…, un loc de întâlnire a oamenilor de cultură), „o formă de perfecționare profesională și o inepuizabilă sursă de informație și de cercetare. Rolul ei în pregătirea și perfecționarea cadrelor didactice este unul major, în condițiile în care profesorul are un rol decisiv, el fiind factorul schimbării”, a subliniat inspectorul general.
„Nu se admite să nu dai trei ani nici o carte nouă la bibliotecă!”
De fiecare dată, la fiecare intervenție, președintele asociației a punctat la obiect, îndemnând la reflecție. Inspectorului școlar general i-a adresat (retoric) întrebarea: Dacă în ultimii 30 de ani a dat un ban pentru achiziționarea de cărți în bibliotecile școlare. Și tot dl președinte a continuat să ne informeze că în ultimii 2-3 ani, nici o Casă a Corpului Didactic din cele 40 de județe nu a primit bani pentru achiziționare de cărți. „Ceea ce-i dramatic!” Tot domnia sa a oferit sugestii pentru a face rost de bani și de cărți (din fondurile părinților) și donații de carte…
„E trist, e dramatic! De când a început criza nu s-a dat nici un ban școlilor să-și cumpere o carte. Se pot găsi soluții. Și poate reflectați la ceea ce v-am spus eu acum și găsiți niște soluții să dați bani școlilor să-și cumpere cărți… Într-o școală, biblioteca nu se bucură de cel mai mare sprijin, de cel mai mare suport. Nu se admite să nu dai trei ani nici o carte nouă la bibliotecă!”
În continuare, dl președinte a oferit invitaților de peste hotare prilejul de a transmite mesajele. În acest sens au avut intervenții: dl Bruce Kleiner, consilier al Ambasadei SUA în România (care a finanțat asociația în vederea redactării Tratatului de biblioteconomie), dna Claudia Balaban, directorul Bibliotecii Naționale de Copii din Chișinău, reprezentant al Asociației Bibliotecarilor din Republica Moldova și prof. univ. dr.  Barat Hajdu Agnes, vicepreședinte al Asociației Bibliotecarilor Maghiari din Budapesta, Ungaria.
Au urmat comunicările în plen. Prima lucrare a fost prezentată de directorul Bibliotecii Naționale a României, doamna conf. univ. dr. Elena Tîrziman. Domnia sa a prezentat comunicarea „Formarea continuă și evaluarea în profesiile biblioteconomice. Standardul ocupațional: bibliotecar cu studii superioare”.
Lansare de carte
Tot miercuri, în holul Bibliotecii universitare a avut loc lansarea cărții „Cerneală și suflete. Aspecte ale învățământului superior orădean 1963 -2013”, autori: Rozalia Barta și Cristian Culiciu, iar după-amiază, Casa Corpului Didactic Bihor a găzduit o altă lansare de carte: „Dom(n)ul din cuvinte”, de Emil Mircea Neșiu. Cu acest prilej, directorul C.C.D., doamna profesor Carmen Bodiu, ne-a oferit un adevărat regal artistic, susținut de actori, poeți și artiști. Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Conferința Națională a Asociației Bibliotecarilor din România. 

Trimite email
miercuri, 3 septembrie 2025, 04:27:32 Ora de vară a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Șatra B.E.N.Z. - 10 ani - Concert aniversar, pe 20 septembrie 2025, la Arenele Romane din București.
Invitati: RAVA, M.G.L., OSCAR, IDK, ALBERTNBN, AMULY, AZTECA, DOMNUL UDO, HVNDS, MACANACHE, GOLANI, SHIFT, SUICIDJEGOS, ALDUTS SHERDLEY, ADDA, EMAA, BRUJA, DAMIA
Acum 10 ani, LU-K BEATS, NOSFE, KEED, SUPER ED și KILLA FONIC n-au inventat trap-ul.
Dar l-au făcut de neuitat. În România.
Au dat cu pumnul în normă, cu versuri în reguli și cu stil în haos.
Au fost trupa pe care nimeni n-a știut s-o înțeleagă la început, dar toți au ajuns s-o copieze după...