Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

M.E.N. a decis modificarea calculării mediei de admitere în învățământul liceal

Noutăți pentru elevi, dascăli și părinți

M.E.N. a decis modificarea calculării mediei de admitere în învățământul liceal

Ministerul Educației Naționale a decis ca, din anul școlar 2013-2014, în media finală pentru admiterea în învățământul liceal, proporția mediei celor patru ani de gimnaziu să fie de doar 25%, redusă așadar, comparativ cu cea existentă până acum, de 50%.

Media obținută la Evaluarea Națională din clasa a VIII-a va avea însă o pondere mai mare în calculul mediei finale, respectiv 75%, față de 50%, cât era până acum.
Decizia vine în urma analizei datelor înregistrate la finalul clasei a VIII-a. Acestea au relevat diferențe notabile între mediile, mai mari, obținute de elevi în școală, pe parcursul gimnaziului, și mediile, mai mici, obținute de aceștia la Evaluarea Națională. Cele mai multe situații (59,52% din unitățile de învățământ) relevă diferențe de 2 până la 2,5 puncte între felul în care au fost evaluați elevii pe parcursul gimnaziului și media de la evaluarea națională a acestora.
Ruptura între cele două tipuri de evaluare a fost identificată în 25 de județe: Iași, Sibiu, Brașov, Argeș, Giurgiu, Bacău, Constanța, Dâmbovița, Maramureș,  Alba, Vaslui, Bistrița-Năsăud, Mehedinți, Sălaj, Tulcea, Bihor, Arad, Teleorman, Satu-Mare, Covasna, Dolj, Harghita, Călărași, Botoșani și Ialomița. În alte 6 județe (Vâlcea, Mureș, Timiș, Hunedoara, Caraș-Severin, Olt) diferențele sunt și mai mari, depășind 2,5 puncte. O situație considerată acceptabilă, respectiv un raport de 1,5 până la 2 puncte între mediile pe ciclul gimnazial și cele la Evaluarea Națională, se înregistrează în județe precum Gorj, Suceava, Vrancea, Ilfov, Prahova, Cluj, Buzău, Galați și Neamț (reprezentând 21,42% din totalul unităților de învățământ, la nivel de țară). Numai Bucureștiul și județul Brăila înregistrează un raport normal între evaluarea la clasă și Evaluarea Națională, dar reprezintă doar 4,76% din totalul județelor. O situație îngrijorătoare o reprezintă și faptul că 35.000 de elevi, din totalul celor care au participat la Evaluarea Națională, nu au reușit să obțină minim 5. O parte a elevilor se încadrează în sfera analfabetismului funcțional. De asemenea, abandonul școlar este un fenomen întâlnit mai ales la trecerea de la învățământul gimnazial la cel liceal și este direct proporțional cu eșecul școlar înregistrat în urma Evaluării Naționale.
Toate unitățile de învățământ unde diferențele de notare sunt mari sau unde numărul de elevi cu medii de promovare a fost scăzut vor fi monitorizate în mod constant.
Inspectoratele școlare vor realiza analize, punctuale, iar conducerile școlilor vizate vor fi evaluate în funcție de măsurile pe care le vor adopta pentru îmbunătățirea procesului de predare - învățare.
Menționăm că toate măsurile adoptate de ministrul Educației au fost discutate și agreate cu partenerii sociali - sindicatele reprezentative, asociațiile de părinți. Toate informațiile care vizează aceste modificări sunt disponibile pe pagina web a Ministerului Educației Naționale, în secțiunea Date calitative despre școlile gimnaziale.
Notă
Media de admitere în învățământul liceal este rezultatul mediei aritmetice dintre media celor patru ani de gimnaziu și media obținută la examenele din cadrul Evaluării Naționale la clasa a VIII-a.
1. Care sunt principalele modificări propuse pentru admiterea la liceu?
Nu vor exista modificări în materia pentru examen sau în modalitatea de organizare și desfășurare a Evaluării Naționale. Singurul lucru care se schimbă este ponderea acordată examenului - aceasta va conta în proporție de 75% pentru admiterea la liceu, iar media generală V-VIII va conta în proporție de 25%.
2. De ce această măsură?
Există prea multe diferențe între cele două medii. În condițiile în care, la nivel național, diferența dintre cele două tipuri de notare este de 2,16 puncte, mai mare în cazul mediilor din cei patru ani de studiu, considerăm că examenele din cadrul Evaluării Naționale la clasa arată o imagine mai obiectivă a pregătirii elevilor.
3. De ce nu se renunță în totalitate la luarea în calcul a mediei din cei patru ani de studiu?
Harta notelor și rezultatelor ne arată un clivaj major între unitățile de învățământ care funcționează eficient și cele care se confruntă cu probleme în pregătirea și notarea elevilor. Școlile și liceele din prima categorie nu vor avea de suferit în urma introducerii acestei modificări. Eliminarea notelor din cei patru ani de studiu ar funcționa ca o penalizare majoră pentru unitățile de învățământ care se confruntă cu probleme - nu dorim să excludem din procesul de învățământ acești elevi și acești profesori și să accentuăm și mai mult decalajul între unitățile școlare. Educația în România nu are nevoie de noi clivaje socio-geografice, ci de reducerea inegalității.
4. Care este principala problemă identificată?
Principala problemă cu care învățământul gimnazial se confruntă este diferența dintre notarea la clasă, pe parcursul gimnaziului, și notarea la Evaluarea Națională, la sfârșitul clasei a VIII-a. În multe unități de învățământ exigența în notarea și evaluarea continuă este mai redusă decât la Evaluarea Națională.
5. Cum vor fi remediate aceste probleme?
Inspectoratele școlare județene vor monitoriza fiecare unitate de învățământ unde diferența dintre cele două medii este mai mare de două puncte. La nivelul inspectoratelor și la nivelul fiecărei școli vor fi realizate planuri, sub coordonarea ministerului, pentru creșterea ratei de promovare, pentru creșterea mediilor din cei patru ani și a mediilor din evaluarea finală, precum și pentru reducerea acestei discrepanțe din procesul de notare. Conducerea fiecărei școli va fi evaluată, începând din anul școlar 2013 - 2014, în funcție de cât de bine reușește să îmbunătățească acești indicatori.
6. Cum ați adoptat aceste soluții?
Soluțiile au fost discutate în prealabil și au primit girul reprezentanților părinților și profesorilor.
Biroul de presă

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 15:38:44 Ora de vară a Europei de Est