Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Rodul unui proiect de înfrățire între Diosig, Bihor și Fontenay le Comte, Franța

Grădinița cu program prelungit Diosig

Rodul unui proiect de înfrățire între Diosig, Bihor și Fontenay le Comte, Franța

Luni, 2 septembrie 2013, a avut loc inaugurarea Grădiniței cu program prelungit Diosig, județul Bihor, și a Sălii multifuncționale din cadrul unui proiect de parteneriat bilateral româno-francez.

Proiectul a demarat în anul 2006, sub denumirea de Casa Europei și a fraternității, fiind prevăzut a fi un punct de informare pentru locuitorii comunei Diosig cu acces gratuit la o rețea de calculatoare cu conexiune la internet. În acest scop s-a înaintat un dosar de subvenție europeană care însă nu a fost aprobat. Drept urmare Primăria Comunei Diosig a decis să înceapă renovarea clădirii din resurse proprii. În anul 2010 în urma unor întâlniri între cele două părți, s-a decis ca destinația acestei clădiri să fie aceea de grădiniță cu program prelungit cu două săli de grupă și o capacitate de 36 de preșcolari, prima de acest gen din Diosig, iar din vechiul proiect să se păstreze o sală  multifuncțională care va putea fi folosită pentru reuniuni, ședințe, întâlniri, workshop-uri etc. Pentru că renovarea clădirii a fost realizată de Primăria Comunei Diosig, partea franceză a realizat dotarea cu mobilier, aparatură și jucării pentru exterior.
Inaugurarea proiectului a reprezentat încununarea cu succes a unei munci susținute la care au luat parte Primăria Diosig și Asociația Pro Diosig din România, respectiv Primăria Fontenay-le-Comte și Asociația Amities Fontenay-Roumanie din Franța. Aceste localități se află într-o relație  strânsă de înfrățire și colaborare de peste 17 ani, perioadă în care s-au realizat multiple schimburi cultural-sportive (vizite, excursii, festivaluri în ambele țări, tabere internaționale pentru tineri din Diosig, marșuri de solidaritate cu strângerea de fonduri pentru categoriile defavorizate din Diosig, cursuri de limba franceză în vacanțe pentru elevii din Diosig, schimburi de experiență în diferite domenii etc) și investiții economice importante mai ales pentru  locuitorii din Diosig, fie ei elevi, cadre didactice, părinți sau alți membri ai comunității.
La inaugurare au participat din partea delegației franceze domnul deputat-primar al orașului Fontenay-le-Comte - domnul Hugues Fourage și doi viceprimari - domnii Pierre Grousson și Maurice Boutin, care se ocupă de relația de înfrățire cu localitatea Diosig, conducerea Asociației Amities Fontenay-Roumanie - doamnele Annie Guibot, Pierrette Masse, Francoise Ferret Dardaine și domnii Joel Masse și Maurice Breton, împreună cu alți membri, iar din partea comunei Diosig au participat domnul primar al  localității - domnul Attila Mados, consilieri locali, conducerea Asociației Pro Diosig - doamna Ioana Rus și domnul Florin Hus, directorul Școlii Gimnaziale Nr.1 Diosig - domnul Arpad Pataki, membri ai asociației și cadre didactice.
Festivitatea a început cu tăierea panglicii de către primarul localității Diosig și primarul localității Fontenay le Comte, urmată de dezvelirea unei plachete amplasate pe fațada clădirii care să rămână mărturie despre rodul acestui proiect rezultat din relația de înfrățire romano-franceză.
În continuare, toți cei prezenți la eveniment au vizitat grădinița dotată cu două săli de grupă complet utilate, baie, sală de mese, bucătărie, cabinet medical, vestiar și depozit de materiale. Toți au apreciat calitatea mobilierului adaptat vârstei preșcolarilor și realizat în culori atractive de către un producător local.
S-a mai vizitat curtea interioară amenajată cu spații verzi și jocuri pentru copii (leagăne, tobogane, castel, trenuleț, loc de odihnă etc.).
Grădinița - un model în ceea ce privește condițiile moderne oferite
În sala multifuncțională a avut loc ședința comună a celor patru instituții, fiecare parte încercând să marcheze în discursurile rostite importanța evenimentului. Accentul a fost pus pe importanța actului educativ în viața tinerilor din zilele noastre. Primarul localității Diosig, domnul Attila Mados a evidențiat preocupările lui privind asigurarea celor mai bune condiții posibile pentru elevii și preșcolarii din Diosig. Din acest punct de vedere această grădiniță poate constitui un model, atât în ceea ce privește condițiile moderne oferite, cât și prin modalitatea în care a fost realizată, din fonduri comune ale celor două localități înfrățite și prin multă muncă și pasiune din partea tuturor celor implicați în proiect. Primarul localității Fontenay le Comte, care este în același timp și deputat în Parlamentul Franței, domnul Hugues Fourage, și-a început discursul citându-l pe Victor Hugo care spunea că dacă se vor deschide cât mai multe școli atunci se vor închide cât mai multe închisori, subliniind astfel rolul major al educației în societate. El a manifestat o mare satisfacție pentru finalizarea proiectului comun româno-francez, menționându-l ca pe un exemplu de cooperare între țări în beneficiul locuitorilor. El s-a arătat încântat de primirea călduroasă a locuitorilor din Diosig și a îndemnat la continuarea relațiilor interumane dintre localitățile înfrățite, care prin activitățile organizate în comun în acești 17 ani au realizat o educare extrașcolară a tinerilor din Diosig sub toate aspectele vieții cotidiene. Problemele tinerilor francezi sunt la fel cu acelea ale tinerilor români, doar dimensiunile sunt poate altele în Fontenay le Comte față de Diosig.
Prin schimbul comun de experiență și proiectele realizate mai ales în domeniul educației, relația de înfrățire poate contribui semnificativ la dezvoltarea localităților, atât  sub aspect economic, cât  și sub aspectul activităților de educare și integrare a tinerilor în societate..
În încheiere, participanții au asistat la un moment folcloric, cuprinzând dansuri populare românești, susținute de un grup de dansatori condus de doamna învățătoare Emilia Negrean și dansuri populare maghiare, prezentate de un grup de elevi condus de  Xenia Gazdag, cu toții  din Diosig.
prof. Hus Octavian Florin,
director adjunct - Școala Gimnazială  Nr.1 Diosig
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Rodul unui proiect de înfrățire între Diosig, Bihor și Fontenay le Comte, Franța.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:06 Ora standard a Europei de Est