Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Tinerii sunt fereastra prin care intră viitorul în lume”

La „Don Orione”, festivitatea de deschidere a cursurilor s-a ținut duminică

„Tinerii sunt fereastra prin care intră viitorul în lume”

La Liceul „Don Orione” din Oradea, festivitatea de deschidere a cursurilor din noul an școlar s-a desfășurat duminică (15 septembrie 2013), pentru ca toți părinții să poată participa la eveniment.

După audierea Imnului de Stat, directorul liceului, dl prof. Alexandru Stoica, a salutat distinșii invitați: pe Preasfinția Sa episcop Virgil Bercea, prefectul Claudiu Pop, primarul Ilie Bolojan și inspectorul școlar general adjunct Nicolae Avram, rugându-l pe Preasfinția Sa dă dea binecuvântarea.
După rostirea rugăciunii, pornind de la Imn și rugăciunea cu pilda semănătorului, Preasfinția Sa Virgil Bercea a făcut o pledoarie pentru educația primită de elevi la acest liceu, adresându-se direct sufletelor copiilor, care prin intermediul educației primite, sunt oferite bisericii, patriei și neamului…„astfel veți ști de unde veniți, ce trebuie să faceți, cui aparțineți și încotro mergeți”, a precizat Preasfinția Sa Virgil Bercea. Dl prefect Claudiu Pop s-a arătat impresionat de mesajul Preasfinției Sale, felicitând conducerea liceului și corpul profesoral pentru educația aleasă care se face în această instituție de învățământ. La rândul său, dl primar Ilie Bolojan a felicitat gazdele pentru ideea de a organiza festivitatea de deschidere a cursurilor duminica, iar pe Preasfinția Sa, conducerea și corpul profesoral pentru educația exemplară care se face în acest liceu, dar și pentru rezultatele obținute. Dl inspector școlar general adjunct Nicolae Avram a avut mesaje distincte pentru elevi, dascăli și părinți, subliniind rolul fiecărui actor în educație, importanța modelelor și procesul de zidire a caracterelor. Salutând invitații și întreaga asistență, managerul instituției, dl prof. Martin Miheller, i-a asigurat că și în acest an școlar, instituția va merge pe aceeași traiectorie ascendentă, punându-se accent, în egală măsură, pe calitatea procesului instructiv-educativ și pe valorile de bază. Primit cu aplauze, părintele Mihai Fechetă, modelul și duhovnicul lor de mare suflet, a făcut trimitere la rugăciunea lui Iuliu Maniu pe care o rostesc de mai bine de 14 ani cei care an de an pleacă în pelerinaj, pe jos, zeci de kilometri, spre a cunoaște drumul martirilor de la Sighet. Așa după cum ne-a obișnuit, părintele Mihai ne-a sensibilizat cu învățătura sfântă, subliniind relația care există între educație, rugăciune și lucrarea lui Dumnezeu, în sensul că: „A educa înseamnă a te ruga. A educa este o artă proprie a lui Dumnezeu. Doar el ne poate dezvălui secretele ei”. Și a încheiat oferindu-ne un nou citat, o pildă și un motiv de a cugeta cu toții la expresia „Tinerii sunt fereastra prin care intră viitorul în lume”.
„Am crescut, ne-am extins și modernizat!”
La finalul festivității, stând de vorbă cu directorul liceului, dl prof. Alexandru Stoica, aveam să aflăm că instituția a crescut ca și număr de clase și elevi, s-a extins ca și spațiu prin intrarea în folosință a etajului al doilea (cu opt săli de clasă) și că au început activitatea cu forțe noi, cu un colectiv tânăr de cadre didactice. Aflat la vârsta majoratului, la cei 18 ani ai săi, Liceul „Don Orione”, bine cotat de inspectorii din minister și de însuși ministrul Remus Procopie, care i-a trecut pragul anul acesta (în 25 mai), a ajuns la 411 elevi și preșcolari. Numai în această toamnă, s-a îmbogățit cu cinci clase de „boboci”: două clase pregătitoare (care vor fi îndrumate de prof. Raluca Sabău și Laura Bochiș), o clasă a V-a (prof. diriginte, pr. Mihai Fechetă) și două clase de-a IX-a (prof. diriginte Alexandru Butiri și Costin Brânzaș – fost absolvent al liceului).
Tot „boboci”, și încă cei mai mici, sunt și copiii din grupa mică a Grădiniței „Don Orione” (ed. Alexandra Ghiulai).
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Tinerii sunt fereastra prin care intră viitorul în lume”. 

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:30:31 Ora standard a Europei de Est