Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Despre ședința de luni a Senatului Universității din Oradea

În deplină transparență

Despre ședința de luni a Senatului Universității din Oradea

Comisia de Relații Internaționale și Interne vă informează despre subiectele discutate în ședința Senatului Universității din Oradea de luni, 16 septembrie 2013.

Senatul Universității din Oradea, întrunit în prima sa ședință de după vacanța de vară, luni, 16 septembrie, 2013, a parcurs un program lung – peste 20 de subiecte analizate și supuse dezbaterii. A găzduit, ca de obicei, și o  pledoarie din partea Executivului Universitar.
a. Universitatea din Oradea a mai primit ca suplimentări, 25  de locuri finanțate la ciclul de Master și 8 la Doctorat. Cu acestea numărul de locuri finanțate la Master la Universitatea din Oradea este de 725.  Aceste locuri sunt finanțate de la bugetul public. (Suplimentările nu atrag creșterea capacității de școlarizare, ci doar creșterea ponderii locurilor bugetate în totalul locurilor aferente unor programe de studiu. Capacitatea de școlarizare este decisă de către ARACIS.).
Senatul a aprobat, cu o largă majoritate, repartizarea locurilor conform propunerilor Consiliului de Administrație. La Masterat: locurile s-au distribuit către facultăți conform unui criteriu cumulat  - număr de absolvenți la nivelul de licență, număr de masterate, ierarhizare pe domenii la nivel național.
La Doctorat, suplimentările au mers către următoarele școli doctorale: Filologie 1, Geografie 1, Istorie 1, Științe biomedicale 3, Științe sociale 1, Științe Inginerești 1.
b. Deși anul universitar începe abia la 1 octombrie, pentru angajații universității – cadre didactice, bibliotecari, personal auxiliar, administrație, echipe de muncitori - activitatea este ferventă.
Se pregătește academic și material noul an universitar.
Unele măsuri ale Executivului pentru un început temeinic au nevoie – conform legii – de analize, dezbateri și aprobări ale Senatului. Este vorba mai întâi de obișnuitele norme și normative, proceduri, aprobări sau validări ale unor activități de impact pentru instituție.     Între acestea, la  actuala ședință au fost analizate acele măsuri care pun la dispoziția Rectorului și a echipei sale pârghii suplimentare în gestionarea activității. Este vorba de actualizarea Procedurii de elaborare a Statelor de Funcții (care a iscat vii dezbateri); Norme și normative de lucru privind funcționarea secretariatelor; Metodologia de aprobare a solicitării de prelungire a  activității cu un an și a menținerii statutului de titular în învățământ.
Anul universitar 2013-2014 debutează în condițiile unor limitări financiare care impun eforturi sporite din partea angajaților universității. La propunerea Consiliului de Administrație, Senatul a aprobat măsuri de asigurare a funcționalității universității, într-o filozofie a sprijinirii reformării și eficientizării acesteia. Măsurile aprobate în ședința inaugurală vin în completarea unor măsuri precedente orientate în aceeași direcție. Dacă într-o primă etapă s-a decis creșterea normelor didactice și asumarea unor sarcini didactice sporite pentru fiecare cadru didactic, în etapa actuală măsurile se referă la restructurări ale unor compartimente funcționale; concentrări de departamente …; normative severe în alocări ale personalului auxiliar și o singură mărire de taxe. (Este vorba despre mărirea cu încă 50 de lei a taxelor de la Departamentul de Pregătire și Perfecționare a Personalului Didactic.)
Cu aceste măsuri și cu hotărârea tuturor cadrelor didactice și a întregului personal de a asigura buna funcționare a Universității și a trece cu bine solicitatul examen ARACIS – pentru ridicare a calificativului – pregătirea anului universitar 2013-2014 se face cu grijă și răspundere pentru ceea ce se va oferi în pregătirea studenților.
Prof.univ.dr. Lia Pop,
președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:36 Ora standard a Europei de Est