Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Clasa pregătitoare - primii pași”, de Manuela Dulca și Ioana Vancea

„E o mare fericire să lărgești hotarele cunoașterii omenești”

„Clasa pregătitoare - primii pași”, de Manuela Dulca și Ioana Vancea

Casa Corpului Didactic a Județului Bihor a găzduit joi (19 septembrie 2013) cea de-a doua lansare de carte din acest an școlar. Este vorba despre cartea de specialitate scrisă de doamnele învățătoare Manuela Dulca și Ioana Vancea, de la Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” din Aleșd.

Cele dintâi aprecieri asupra lucrării le-a făcut directorul C.C.D., doamna profesor Carmen Bodiu.  „E o mare fericire să lărgești hotarele cunoașterii omenești” (Alexander von Humboldt).
Într-adevăr, unul dintre lucrurile care ne împlinește menirea, dar ne și definește în mod deontologic, este sentimentul de satisfacție al participării la descoperirea tainelor cunoașterii. Vocația de pedagog, dorința de a-i învăța pe ceilalți are rădăcini mult mai adânci în ființa noastră…
 Curriculum-ului integrat este o premiza și condiția  de bază a stimulării creativității"
Auxiliarul didactic întocmit de doamnele profesoare Manuela Dulca și Ioana Vancea pentru clasa pregătitoare, de la forma de învățământ Step by Step, este un exemplu de bune practici. Materialul, riguros structurat, oferă o abordare transdisciplinară, începând cu planificarea integrată a obiectelor de studiu și continuând cu Fișele de lucru și Mesajul zilei. Răsfoind lucrarea de față am fost impresionată de mai multe aspecte: odată ideea curriculum-ului integrat, care este o premiza și condiția  de bază a stimulării creativității; apoi entuziasmul cu care cele două doamne, realizând că se află într-un moment de impas, își unesc forțele pentru a ne oferi rodul muncii lor, un produs de noutate, care se situează în sfera măiestriei didactice. Fișele de lucru, într-o formă inedită, atractivă, adaptată particularităților de vârstă, sporesc și mențin vii interesul și motivația copilului. Și nu în ultimul rând, Mesajul zilei prin care se prezintă subiectul lecțiilor ce urmează a fi învățate. O particularitate aparte, dar deosebit de relevantă o constituie conceperea mesajului în versuri, scris cu litere de tipar, înlocuind uneori cuvinte cu imagini reprezentative care antrenează multiple procese ale gândirii. De asemenea, nu pot să nu remarc organizarea modului de transmitere a emoțiilor, al cărui exercițiu cultivat cu grijă reprezintă o indiscutabilă metodă de stimulare a imaginației creatoare. Se regăsesc aici, elemente incipiente de tehnică artistică: punctul și linia, pata de culoare, mișcarea pe muzică și limbajul muzical”, apreciază directorul C.C.D., doamna profesor Carmen Bodiu. La rândul său, inspectorul școlar de specialitate, doamna profesor Felicia Ianța, a subliniat entuziasmul cu care Manuela Dulca a participat la cursul pentru formarea învățătorilor care urmau să predea la clasa pregătitoare. „Nu pot să uit entuziasmul cu care Manuela a participat la cursul pentru formarea învățătorilor care vor preda la clasa pregătitoare. A privit această experiență cu foarte mult entuziasm, cu foarte multă bucurie și toate tipurile de activități care se realizează la clasa pregătitoare au fost pentru ea un motiv de satisfacție, dar în același timp, și un motiv de meditație; lucru care a dus la realizarea acestei cărți care vine în sprijinul tuturor învățătorilor. Și cu atât mai mult cu cât alternativa educațională în care lucrează este una provocatoare, pentru că metodele utilizate sunt oarecum diferite față de învățământul tradițional. Doamnele au reușit să îmbine creativitatea, ingeniozitatea și nu în ultimul rând experiența acumulată, pentru că nu sunt chiar debutante în învățământ, și mai ales cu dragostea pentru copii. Pentru că de aici pornește totul: dacă nu avem dragoste pentru munca noastră și în special pentru copii, nu vom putea să realizăm lucruri importante. Þin să le felicit pe cele două doamne și să le mulțumesc pentru că au fost oarecum pioniere pe acest segment al învățământului primar, dar, materialul pe care l-au realizat ele este unul deosebit, și modul în care s-a făcut tehnoredactarea este una foarte-foarte bine realizată, iar îmbinarea proiectării cu exemplele de bune practici este extrem de bine venită”.
Satisfacția lucrului bine făcut
După prezentarea în PowerPoint a lucrării de către cele două autoare, colegii, prezenți în număr impresionant la eveniment, au primit cu mult drag „ofranda” colegelor lor (de clasă și de școală), îndreptarul și modelul de bune practici, extrem de util prin mulțimea de fișe de lucru și mesaje pe care le conține. Florile și îmbrățișările colegiale au fost primele daruri care le-au produs autoarelor satisfacția lucrului bine făcut, iar vorbele de har rostite de mama Ioanei au emoționat asistența până la lacrimi. „La o asemenea mămică, o asemenea fiică, cu demnitate și onoare”, a ținut să remarce gazda bună, directorul C.C.D., doamna profesor Carmen Bodiu.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Clasa pregătitoare - primii pași”, de Manuela Dulca și Ioana Vancea.    

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 17:36:17 Ora standard a Europei de Est