Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Conferința finală a proiectului PractiPASS

Miercuri și joi, la Hotel Continental, s-a desfășurat

Conferința finală a proiectului PractiPASS

Miercuri și joi (25-26 septembrie 2013), Hotel Continental din Oradea a găzduit Conferința finală a proiectului PractiPASS, ocazie cu care au fost prezentate rezultatele obținute în cei trei ani de implementare.

Managerul de proiect - doamna profesor univ. dr. Floare Chipea, directorul general administrativ – dl prof. univ. dr. Mircea Gordan, dar și partenerii de proiect  care au luat cuvântul (dna decan Alina Roman – directorul teritorial Arad și dna asistent univ. dr. Theodora Ene, director selecție, pregătire și monitorizare grup țintă București, precum și prof. univ. dr. Adrian Hatos – director analiză și evaluare Oradea) au subliniat succesul de care s-a bucurat proiectul, atât în rândul studenților participanți, cât și al celorlalte persoane implicate: cadre didactice universitare, tutori și coordonatori tutori. Unul dintre cele mai importante rezultate obținute se referă la angajarea și continuarea studiilor de către studenți. „Peste 70 la sută dintre studenții care au participat la cele trei stagii de practică planificate, au obținut locuri de muncă sau au participat la cursuri ulterioare. Astfel, proiectul a contribuit semnificativ la facilitarea tranziției tinerilor de la școală la viața activă și la creșterea calității privind dezvoltarea resurselor umane din domeniul protecției copilului… Þin să felicit întreaga echipă de implementare a proiectului, studenții, tutorii și coordonatorii tutori, dar și pe partenerii noștri de proiect”, a spus managerul de proiect, doamna decan Floare Chipea. Și directorul general, dl Mircea Gordan, a adresat felicitări tuturor participanților la proiect pentru rezultatele obținute. „Doamna manager, aș dori să vă felicit și pentru partea a treia a proiectului. Nu ați menționat că proiectul a fost derulat pe trei direcții și ghidul acela realizat de studenții de la Universitatea noastră din Oradea, pentru care meritați toate felicitările”, a conchis directorul general. Directorul teritorial Arad, doamna decan Alina Roman, a mulțumit partenerilor din Oradea, beneficiarii proiectului, pentru oportunitatea de a participa la implementarea programului de practică pentru studenți „Protecția copilului – de la teorie la practică”. „Pentru facultatea noastră a fost un prilej de a se dezvolta instituțional și de a-și ameliora curriculumul privind practica studenților, astfel încât 200 de studenți din universitate (Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, Facultatea de Științe ale Educației și Asistență Socială – n.n.) au beneficiat de aceste trei stagii de practică bine organizate de foarte mulți tutori, de 20 de tutori în domeniul protecției copilului și, de asemenea, de instrumente de practică, realizate în comun la nivelul celor trei instituții de învățământ superior din Oradea, Arad și București, în colaborare cu tutorii de practică”, a subliniat doamna director teritorial Alina Roman. Din partea partenerilor din București, a vorbit doamna asistent univ. dr. Theodora Ene, director selecție, pregătire și monitorizare grup țintă București. „Vreau să mulțumesc celor de la Oradea pentru că au avut în special răbdare cu noi. Atunci când noi intram în panică, dânșii treceau cu vederea. Sper că am reușit să facem ceea ce ni s-a solicitat. Nu ne-au ieșit toate exact cum doream noi, să angajăm așa, din prima, să se rupă ușile instituțiilor, toată lumea să-i ceară, să-i angajez; cert este că a fost o provocare și pentru noi să lucrăm cu alte două universități și să avem un număr atât de mare de studenți implicați într-un proiect, să fie toți supervizați în același timp și să încercăm să-i menținem. Sperăm să reușim să colaborăm, cu un număr mai mic de studenți, pe viitor, pe proiecte similare. Să fie mai ușor de administrat. Cert este că la o parte dintre aceștia am văzut modificări la nivelul comportamentului lor, au mai multă încredere în ei și au așteptări mai înalte vizavi de domeniul asistenței sociale”.
„Motivarea proiectului a derivat din necesitățile practice…”
Revenind la microfon, doamna manager Floare Chipea a mulțumit partenerilor pentru implicare și a evidențiat rolul proiectului PractiPASS  la nivelul mediului universitar, arătând că „motivarea proiectului a derivat din necesitățile practice pe care noi le-am constatat, împreună cu studenții și cu ceilalți beneficiari ai proiectului… Am fost foarte curajoși. Acuma ne dăm seama cât de curajoși am putut să fim să accesăm un proiect POSDRU, cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, pe trei ani și cu 13 parteneri. L-am realizat până la urmă cu succes, dar să știți și cu foarte multe dificultăți și nu ne pare rău pentru că vă spuneam care sunt realizările noastre”, a conchis doamna manager Floare Chipea.         
Inițiat de Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea, în parteneriat cu 13 instituții care activează în domeniul social și unități de învățământ superior din București și Arad, proiectul s-a adresat în primul rând studenților din cele trei centre universitare, iar activitatea principală a proiectului s-a axat pe elaborarea programelor de practică și implicit pe realizarea instrumentelor de lucru aferente acestora, pe organizarea, implementarea și monitorizarea stagiilor de practică la care au participat studenții de la specializările Asistență socială, Psihologie, Sociologie și Psihopedagogie specială la nivel de licență și masterat. În cadrul proiectului, au fost selectați 603 studenți, care au fost coordonați de 71 tutori și coordonatori tutori. Pentru implementarea stagiilor de practică a fost elaborată o nouă metodologie privind organizarea programelor de practică și noi instrumente de lucru. Studenții și specialiștii din instituțiile partenere au avut ocazia să participe la două schimburi de experiență, unul derulat în Belgia, în perioada 14 - 20 mai 2012, iar celălalt în Ungaria, în perioada 20 iunie - 6 iulie 2013. Tot în cadrul proiectului, s-a derulat campania de promovare a drepturilor copilului în mediul rural, în perioada octombrie 2012 – iunie 2013, în unități de învățământ din 20 de centre de comună din județul Bihor și în satele aparținătoare. În acțiunile lor, studenții au promovat broșura „Povestea drepturilor copilului”, pe care ei au realizat-o, sub coordonarea cadrelor didactice. La final de proiect, tot ei au elaborat și Ghidul de bune practici - un instrument util pentru cei ce doresc să cunoască problematica protecției copilului.
Ovidiu Dan
P.S Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Conferința finală a proiectului PractiPASS.

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 15:34:19 Ora de vară a Europei de Est