Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferința finală a proiectului PractiPASS

Miercuri și joi, la Hotel Continental, s-a desfășurat

Conferința finală a proiectului PractiPASS

Miercuri și joi (25-26 septembrie 2013), Hotel Continental din Oradea a găzduit Conferința finală a proiectului PractiPASS, ocazie cu care au fost prezentate rezultatele obținute în cei trei ani de implementare.

Managerul de proiect - doamna profesor univ. dr. Floare Chipea, directorul general administrativ – dl prof. univ. dr. Mircea Gordan, dar și partenerii de proiect  care au luat cuvântul (dna decan Alina Roman – directorul teritorial Arad și dna asistent univ. dr. Theodora Ene, director selecție, pregătire și monitorizare grup țintă București, precum și prof. univ. dr. Adrian Hatos – director analiză și evaluare Oradea) au subliniat succesul de care s-a bucurat proiectul, atât în rândul studenților participanți, cât și al celorlalte persoane implicate: cadre didactice universitare, tutori și coordonatori tutori. Unul dintre cele mai importante rezultate obținute se referă la angajarea și continuarea studiilor de către studenți. „Peste 70 la sută dintre studenții care au participat la cele trei stagii de practică planificate, au obținut locuri de muncă sau au participat la cursuri ulterioare. Astfel, proiectul a contribuit semnificativ la facilitarea tranziției tinerilor de la școală la viața activă și la creșterea calității privind dezvoltarea resurselor umane din domeniul protecției copilului… Þin să felicit întreaga echipă de implementare a proiectului, studenții, tutorii și coordonatorii tutori, dar și pe partenerii noștri de proiect”, a spus managerul de proiect, doamna decan Floare Chipea. Și directorul general, dl Mircea Gordan, a adresat felicitări tuturor participanților la proiect pentru rezultatele obținute. „Doamna manager, aș dori să vă felicit și pentru partea a treia a proiectului. Nu ați menționat că proiectul a fost derulat pe trei direcții și ghidul acela realizat de studenții de la Universitatea noastră din Oradea, pentru care meritați toate felicitările”, a conchis directorul general. Directorul teritorial Arad, doamna decan Alina Roman, a mulțumit partenerilor din Oradea, beneficiarii proiectului, pentru oportunitatea de a participa la implementarea programului de practică pentru studenți „Protecția copilului – de la teorie la practică”. „Pentru facultatea noastră a fost un prilej de a se dezvolta instituțional și de a-și ameliora curriculumul privind practica studenților, astfel încât 200 de studenți din universitate (Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, Facultatea de Științe ale Educației și Asistență Socială – n.n.) au beneficiat de aceste trei stagii de practică bine organizate de foarte mulți tutori, de 20 de tutori în domeniul protecției copilului și, de asemenea, de instrumente de practică, realizate în comun la nivelul celor trei instituții de învățământ superior din Oradea, Arad și București, în colaborare cu tutorii de practică”, a subliniat doamna director teritorial Alina Roman. Din partea partenerilor din București, a vorbit doamna asistent univ. dr. Theodora Ene, director selecție, pregătire și monitorizare grup țintă București. „Vreau să mulțumesc celor de la Oradea pentru că au avut în special răbdare cu noi. Atunci când noi intram în panică, dânșii treceau cu vederea. Sper că am reușit să facem ceea ce ni s-a solicitat. Nu ne-au ieșit toate exact cum doream noi, să angajăm așa, din prima, să se rupă ușile instituțiilor, toată lumea să-i ceară, să-i angajez; cert este că a fost o provocare și pentru noi să lucrăm cu alte două universități și să avem un număr atât de mare de studenți implicați într-un proiect, să fie toți supervizați în același timp și să încercăm să-i menținem. Sperăm să reușim să colaborăm, cu un număr mai mic de studenți, pe viitor, pe proiecte similare. Să fie mai ușor de administrat. Cert este că la o parte dintre aceștia am văzut modificări la nivelul comportamentului lor, au mai multă încredere în ei și au așteptări mai înalte vizavi de domeniul asistenței sociale”.
„Motivarea proiectului a derivat din necesitățile practice…”
Revenind la microfon, doamna manager Floare Chipea a mulțumit partenerilor pentru implicare și a evidențiat rolul proiectului PractiPASS  la nivelul mediului universitar, arătând că „motivarea proiectului a derivat din necesitățile practice pe care noi le-am constatat, împreună cu studenții și cu ceilalți beneficiari ai proiectului… Am fost foarte curajoși. Acuma ne dăm seama cât de curajoși am putut să fim să accesăm un proiect POSDRU, cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, pe trei ani și cu 13 parteneri. L-am realizat până la urmă cu succes, dar să știți și cu foarte multe dificultăți și nu ne pare rău pentru că vă spuneam care sunt realizările noastre”, a conchis doamna manager Floare Chipea.         
Inițiat de Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea, în parteneriat cu 13 instituții care activează în domeniul social și unități de învățământ superior din București și Arad, proiectul s-a adresat în primul rând studenților din cele trei centre universitare, iar activitatea principală a proiectului s-a axat pe elaborarea programelor de practică și implicit pe realizarea instrumentelor de lucru aferente acestora, pe organizarea, implementarea și monitorizarea stagiilor de practică la care au participat studenții de la specializările Asistență socială, Psihologie, Sociologie și Psihopedagogie specială la nivel de licență și masterat. În cadrul proiectului, au fost selectați 603 studenți, care au fost coordonați de 71 tutori și coordonatori tutori. Pentru implementarea stagiilor de practică a fost elaborată o nouă metodologie privind organizarea programelor de practică și noi instrumente de lucru. Studenții și specialiștii din instituțiile partenere au avut ocazia să participe la două schimburi de experiență, unul derulat în Belgia, în perioada 14 - 20 mai 2012, iar celălalt în Ungaria, în perioada 20 iunie - 6 iulie 2013. Tot în cadrul proiectului, s-a derulat campania de promovare a drepturilor copilului în mediul rural, în perioada octombrie 2012 – iunie 2013, în unități de învățământ din 20 de centre de comună din județul Bihor și în satele aparținătoare. În acțiunile lor, studenții au promovat broșura „Povestea drepturilor copilului”, pe care ei au realizat-o, sub coordonarea cadrelor didactice. La final de proiect, tot ei au elaborat și Ghidul de bune practici - un instrument util pentru cei ce doresc să cunoască problematica protecției copilului.
Ovidiu Dan
P.S Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Conferința finală a proiectului PractiPASS.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:48 Ora standard a Europei de Est