Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Copii mai încrezători” - Ghid de bune practici de dezvoltarea socio-emoțională

Joi, la CCD Bihor, lansare de carte

„Copii mai încrezători” - Ghid de bune practici de dezvoltarea socio-emoțională

Echipa Pro Cariere (Larisa Cherechianu, Ioana Șandor, Roxana Pantea, Ioana Grigorescu, Szabo Kovari Katalin și Bodo Eva…) a lansat, joi, 26 septembrie 2013, la Casa Corpului Didactic a Județului Bihor, volumul I al Ghidului de bune practici de dezvoltare socio-emoțională, intitulat „Copii mai încrezători”.

Mesajul doamnei director drd. Carmen Bodiu a fost prezentat de către doamna bibliotecar Mariana Trofin. Despre carte au vorbit doamna profesor metodist Rodica Popa, Larisa Cherechianu,  doamna inspector școlar Voichița Vancu, prof. Lucia Negrău și alte cadre didactice.   
„Conceput din dorința de a contribui la dezvoltarea și asigurarea stării de bine a copilului, Ghidul de bune practici este un produs final în cadrul celei de-a doua ediții a proiectului „Copii mai încrezători”. Succesul proiectului, finalizat prin lansarea ghidului de astăzi, constituie un exemplu de solidaritate umană în sprijinul realizării uneia dintre cele mai nobile idealuri ale societăților: educația, la o vârstă timpurie, dezvoltând competențe de progres și de autorealizare în viitor. Dincolo de prețioasele îndrumări metodice, transmise în urma unor ample cercetări pe tărâmul didacticii, manualul de față transmite exemple concrete de muncă diferențiată experimentate în activitatea zilnică”, apreciază directorul CCD, doamna profesor drd. Carmen Bodiu. Prezentând ghidul, coordonat de dna Teodora Duță, doamna prof. metodist Rodica Popa a subliniat reperele teoretice în dezvoltarea socio-emoțională a preșcolarilor și școlarilor mici, precum și rolul meloterapie în dezvoltarea socio-emoțională a copiilor, evidențiind faptul că următoarele două capitole (II și III) cuprind propuneri de planuri de activitate pentru educația socio-emoțională, aparținând unor cadre didactice de la grădinițele: 20, 23, 27, 28, 30, 34, 42, 43, 44, 45, 48, 50, 53, 56, „Trei Ursuleți”, „Aleodor”, „Căsuța lui Winnie and Princess”, „Holcim” Aleșd, Grădinița din Santăul Mic și Santăul Mare și Grădinița „Mese-Var” din Derecske, Ungaria.
„A fi lângă copii atunci când au nevoie și nu când vrem noi”
Doamna inspector școlar Voichița Vancu a felicitat colectivul Pro Cariere pentru acest ghid și pe coordonatorul acestuia (dna Teodora Duță), atât pentru cartea pe care o coordonează, cât și pentru noua sa calitate de tânără mămică. „Vorbesc din prisma educatoarei, nu am să fac caz de funcție, pentru că funcția e trecătoare, funcția nu-i meserie, funcția este o povară. Vorbesc ca educatoare pentru că vin dintre copii și știu cât de important este a le conferi și a le da dreptul de a se descoperi în acele momente în care au diferite suferințe, fie despărțirea de casă, de mamă, fie de a se întâlni cu persoane necunoscute. Și totul pornește de la a-i înțelege și a le da dreptul de a fi subiect și nicidecum obiect al educației. Este foarte important a gestiona aceste emoții și a fi lângă copii atunci când au nevoie și nu când vrem noi”, a spus doamna inspector școlar Voichița Vancu. Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:„Copii mai încrezători” - Ghid de bune practici de dezvoltarea socio-emoțională.    

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 11:36:23 Ora standard a Europei de Est