Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Două proiecte de parteneriat internațional la Școala Gimnazială Nr. 1 Remetea

Imaginea României în lume

Două proiecte de parteneriat internațional la Școala Gimnazială Nr. 1 Remetea

Anul școlar 2013 – 2014 debutează la Școala Gimnazială Nr. 1 din Remetea, județul Bihor, cu lansarea a două proiecte internaționale care vor implica elevi din multe țări europene.

Este vorba despre proiectul multilateral Comenius „TOGETHER… WE MAKE THE WAY”, coordonat de dna prof. Fuciu Cristina Laura. Școala coordonatoare este Institut Francesc Macia, Barcelona, iar școlile partenere sunt: Italia – Istituto comprensivo E. de Amicis, Verona, Polonia - V Liceum Ogólnokszta³c±ce im. Jana Paw³a II, Torun, Turcia - MEHMETÇİK ORTAOKULU, Balikesir, România, Școala Gimnazială Nr. 1, Remetea, Slovacia - Slovenská akademická asociácia pre medzinárodnú spoluprácu, Bratislava, Bulgaria - Sports School „Georgi Stoykov Rakovski” .
Proiectul promovează toleranța față de alte culturi și națiuni și oferă posibilitatea de a învăța mai multe despre țările partenere și de a scăpa de stereotipurile legate de aceste țări.
Un concurs anual de proiecte școlare de parteneriat
Un al doilea proiect „aces”, de data aceasta, este coordonat de dna prof. Florea Camelia Simona. Ce înseamnă aces? Un concurs anual de proiecte școlare de parteneriat care încurajează elevii și profesorii să se implice într-un schimb intercultural. Participanții din 15 țări din Europa Centrală și de SE lucrează împreună pe teme de interes comun și pot dezvolta noi perspective la nivel regional și european. „Aces” este o inițiativă a Fundației ERTSE  și este coordonată de Interkulturelles Zentrum, în colaborare cu VÈELÍ DOM . Mai mult, inițiativa este susținută de către ministerele responsabile de educație din toate cele 15 țări participante.
Tema acestui an școlar este „Eu și ceilalți: Descoperind diversitatea în jurul meu și în mine”. Școala din Remetea va implementa proiectul „We are different, but we think and feel alike” în parteneriat cu școala ZEMEDELSKA PROFESIONALNA GIMNAZIA KLIMENT TIMIRIAZEV, din orașul Sandanski din Bulgaria.
Prima întâlnire în cadrul proiectului a avut loc la București, aces Kick-off Meeting, în perioada 30 septembrie- 4 octombrie 2013, unde au participat elevi și dascăli din 106 școli din cele 15 țări europene. Ei au avut oportunitatea să lucreze împreună, să se cunoască unii pe alții, să participe la workshop-uri și să dezbată tema acestui an care a adus în prim-plan diversitatea sub toate aspectele sale.
Pentru elevii de la Remetea cele două proiecte internaționale, care se vor derula în următoarea perioadă în școala lor, reprezintă o ocazie nemaipomenită de a cunoaște oameni noi, de a-și face prieteni și de a călători în Europa. Activitățile care se vor desfășura în școlile implicate vor contribui la realizarea unor schimburi interculturale, vor promova dialogul și cooperarea, învățarea reciprocă, precum și inovația. Prin aceste două proiecte vom îmbunătăți atitudinea cu privire la persoanele de diferite naționalități, religii, culturi, situații sociale. Vom forma un comportament bazat pe curiozitate și respect prin eliminarea tuturor formelor de discriminare.
Prof.Camelia Florea

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 14:50:04 Ora standard a Europei de Est