Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Sergiu e președinte, Andrada și Anita – vicepreședinți, iar Horia, secretar al CE

Miercuri, la „Gojdu” s-a dat verdictul:

Sergiu e președinte, Andrada și Anita – vicepreședinți, iar Horia, secretar al CE

Miercuri 30 octombrie 2013, la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea, comisia de numărare a voturilor, Alexandra Lincar - secretar, Luana Sîrca și Monica Brînduș, membri ai Consiliului elevilor, coordonați de Consilierul educativ, dl pSergiu e președinte, Andrada și Anita – vicepreședinți, iar Horia, secretar al CErofesor Gelu Serea, a numărat buletinele de vot, afișând rezultatele.

Pentru funcția supremă, de președinte al CE, s-a bătut, de unul singur, Sergiu Bulzan, din a XI-a B; și a ieșit pe primul loc, cu 945 de voturi; în mandatul trecut, Sergiu a fost vice. Pentru cele două portofolii de vicepreședinți au candidat doi colegi de clasă, și ei tot din a XI-a B: Anita Tincău (care a adunat 943 de voturi) și Andrada Farcaș (944 de voturi). Bătălia cea mare (și decisivă) s-a dat pentru funcția de secretar, pentru care au candidat Andreea Filip (din a XI-a B) și Horia Șerban Onița (din a X-a B). A câștigat artistul Horia (laureat San Remo), cu 550 de voturi; Andreea a reușit să strângă doar 409 voturi.
„Alegerile s-au desfășurat în mod corect, în spiritul și litera legii, dar și ale regulamentului, după cum aveam să aflăm de la Consilierul educativ, dl prof. Gelu Serea. Săptămâna trecută, candidații au trecut prin clase pentru a se prezenta în fața colegilor. Verdictul l-ați aflat. Așa au votat gojdiștii, iar noi le respectăm alegerea: Sergiu Bulzanpreședinte; Andrada Farcaș și Anita Tincăuvicepreședinți (la un singur vot distanță), Horia Șerban Onița secretar”.
Am discutat și cu onor candidații pentru a afla cum s-au prezentat în fața alegătorilor. „Cu toții au împărțit (doar) speranțe, remarca Monica Brînduș, iar la cei din a XII-a nu au îndrăznit, nu au avut curaj să vină”…
Au cuvântul candidații
Sergiu Bulzan
Mă consider o persoană sociabilă, realistă, activă, optimistă și foarte încrezătoare în forțele proprii, care e dispusă să facă față provocărilor de orice natură. Sunt pasionat de Informatică și IT, și visez la o carieră în acest domeniu. Dorința mea de afirmare, faptul că sunt o persoană dornică de implicare și dedicată în ceea ce face, și în special preocupările legate de viața elevilor m-au motivat să îmi urmez dorința de a candida pentru postul din conducerea CȘE cu toate că aceasta este o provocare care aduce după sine multă responsabilitate.
Experiența mea anterioară dobândită anul trecut prin ocuparea funcției de vicepreședinte, cât și abilitățile organizatorice și spiritul de lider, dar în special faptul că am alături de mine o echipă excepțională sunt atuurile principale pentru un an de succes în ceea ce privește activitatea CȘE al C.N. „Emanuil Gojdu”.
Scopurile mele ca președinte al CSE sunt în special legate de conturarea unei imagini pozitive a Consiliului Elevilor și de a îmbunătăți relațiile profesor-elev. Totodată consider că e foarte important să ne axăm atât pe proiecte educative, dar și pe altele puțin mai distractive pentru a atrage cât mai mulți elevi și pentru a le arăta ca la școală pot avea parte și de altceva, nu numai de simplele cursuri. Este important să stârnim interesul în rândul elevilor și să îi conștientizăm de faptul că prin implicare se pot dezvolta atât ei, cât și Consiliul Elevilor.
Anita Tincău
Sunt o persoană sociabilă, amabilă și deschisă unor noi provocări. Îmi place să lucrez cu tineri de vârsta mea, să fiu implicată în diferite activități școlare și extrașcolare. Vreau să ajut elevii liceului prin implicarea mea cât mai activă în cadrul instituției de învățământ. Fiind o bună organizatoare, consider ca m-aș descurca foarte bine în funcția de vicepreședinte al Consiliului Elevilor.       
Andrada Farcaș
Trăsături precum ambiția, spontaneitatea, spiritul de echipă, calități organizatorice și buna capacitate de comunicare dobândite în urma participării la numeroase evenimente școlare și extrașcolare m-au determinat să candidez pentru această funcție.
Pentru mine, funcția de vicepreședinte înseamnă în primul rând reprezentarea și apărarea obligațiilor și intereselor elevilor. Mai apoi, implicarea acestora în cât mai multe activități școlare sau extracurriculare cu scopul de a dezvolta spiritul de echipă și de a le lărgi orizonturile profesionale. Consider că rolul conducerii CȘE este de a influența și alți elevi să se implice în activitățile colegiului nostru și în același timp de a-i ajuta prin coordonare. Avem nenumărate idei și programe planificate pentru anul acesta școlar și sper ca totul să decurgă conform așteptărilor.
Andreea Filip
Sunt o persoană sociabilă, responsabilă și creativă, calități dobândite atât ca membru al Departamentului de Jurnalism în decursul anului școlar 2012-2013, cât și prin organizarea sau participarea la diferite activități extrașcolare (Școala de vară, voluntariat). De-a lungul timpului, am participat la olimpiade și concursuri școlare în domeniul lingvistic (Limba și Literatura Română, Engleză și Franceză), unde am obținut de fiecare dată rezultate. Prioritățile mele constau în reprezentarea intereselor și încurajarea exprimării libere a unor opinii sau idei ale elevilor și implicarea acestora în activitățile organizate de Consiliul Elevilor. 
Horia Onița
Mă consider o persoană critică, realistă, dar cu o înclinație activă spre filosofie, fapt care îmi înjgheabă o metodică transdisciplinară. Am participat la numeroase concursuri, de curriculum diferit, Olimpiada de Matematică, Istorie, Chimie, și Filosofie, concursuri de istorie, geografie, cultură generală, dar și proiecte și activități, din care se remarcă prestația muzicală. Am ales să candidez pentru postul de secretar fiindcă doresc să mă implic în viața politică a elevilor, și implicit, a societății. De asemenea, postul conferă și o formare profesională, prin faptul că te învață să lucrezi cu acte oficiale, să demarezi un proiect, să știi să îți prezinți punctul de vedere, cunoștințe indubitabil importante în viață. Și, până la urmă, contează să simți că domeniul te atrage,și că vrei cu adevărat să acționezi. Restul vine pe parcurs.
Noi dorim să vă vedem și cu o treaptă mai sus, în Consiliul Județean al Elevilor, și chiar în fruntea CJE. Succes!
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Sergiu e președinte, Andrada și Anita – vicepreședinți, iar Horia, secretar al CE.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 06:31:18 Ora standard a Europei de Est