Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Reprezentanți ai DSP și ISJ au evaluat o etapă a proiectului „VIAÞA”

Marți, la sala de ședințe a ISJ Bihor

Reprezentanți ai DSP și ISJ au evaluat o etapă a proiectului „VIAÞA”

În prezența coordonatorilor de proiect din 16 școli bihorene, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor și ai Direcției de Sănătate Publică Bihor au evaluat, marți (5 noiembrie 2013), modul cum a fost implementat în anul școlar precedent proiectul național „VIAÞA”.

Cele 17 școli bihorene care au implementat proiectul național „Creșterea accesului la servicii de prevenție medicală primară pentru copiii și adolescenții din România. Alimentația sănătoasă și activitatea fizică în rândul copiilor și adolescenților din România” – campania „VIAÞA” sunt: C.N. „Octavian Goga” din Marghita (reprezentată de prof. Curtean Florica), C. Tehnic Nr. 1 Vadu Crișului (prof. Liana Ortenzia Boț și Nicoleta Groza), Lic. Tehnologic „Szalardi Janos”din Sălard (ed. Csegodi Elisabeta Judita), Grădinița Nr. 44 – „Rază de soare” Oradea (prof. Ana Todoca), Grădinița Nr. 25 (prof. Claudia Demian), Grădinița Nr. 42 – „Maria” (prof. Maria Tănase), Lic. Vocațional Pedagogic „N. Bolcaș” din Beiuș (prof. Carmen Eugenia Lezeu), Șc. Gimnazială Nr. 1 Buntești (prof. Adriana Blaga), Șc. Gimnazială Nr. 1 Cheresig (ed. Andreea Roxana Hristache), Șc. Gimnazială Nr. 1 Chijic (prof. Mariana Florica Ion), Șc. Gimnazială „Dacia” Oradea (prof. Florica Hava), Șc. Gimnazială Lazuri de Beiuș (prof. Simona Carmen Bercea), Șc. Gimnazială Nr. 1 Mihai Bravu (prof. Daniela Malița), Șc. Gimnazială „Jako Zsigmond” Roșiori (prof. Gergely Anita Katalin), Șc. Gimnazială Nr. 1 Curățele (prof. Cornelia Liliana Simai), Șc. Gimnazială Nr.1 Sâmbăta (prof. Mirela Bulc) și Șc. Gimnazială Nr. 1 Budureasa (prof. Daniela Boldi).
La întâlnirea de lucru au fost prezenți din partea Direcției de Sănătate Publică Bihor: dna dr. Zoia Bitea – directorul executiv adjunct al DSP, sociolog Adina Lazăr, biolog Carmen Dinescu și dr. Sonea Nicolae Călin, iar din partea ISJ Bihor: inspectorii școlari de specialitate: dna prof. Luminița Citrea, Mioara Țigan și Florin Negruțiu.
Pe agenda reuniunii au fost cuprinse: prezentarea raportului final de activitate pe anul școlar 2012-2013, discutarea problemelor și disfuncționalităților existente în desfășurarea activităților proiectului, stabilirea metodologiei de implementare a proiectului în anul școlar 2013-2014, precum și înmânarea adeverințelor de participare a cadrelor didactice la ediția din anul școlar trecut.
În deschiderea evenimentului, doamna dr. Zoia Bitea a făcut o prezentare a proiectului, partenerilor și finanțatorului. Proiectul cu titlul „Creșterea accesului la servicii de prevenție medicală primară pentru copiii și adolescenții din România”, a debutat în 2009, cu sprijinul guvernului norvegian. În 2011, finanțatorul s-a retras, dar proiectul a continuat cu sprijinul ISJ Bihor și DSP Bihor.
S-a pornit cu două școli și s-a ajuns la 18 (17)
 „Dacă în 2009, au participat doar două școli din județul Bihor, în anul școlar 2012 - 2013, avem 18 școli. Considerăm acest lucru extraordinar, considerăm că profesorii, învățătorii, cadrele universitare au avut o deschidere la care sincer nu ne-am așteptat, dar pe care o îmbrățișăm cu tot dragul, entuziasmul și profesionalismul. Și ne gândim la beneficiari; cei mai mari beneficiari sunt copiii noștri, dar pe lângă ei sunt părinții acelor copii, sunt cadrele didactice, și în final beneficiar este comunitatea din care noi facem parte. Pentru media, o să subliniez faptul că s-a urmărit promovarea a patru comportamente sanogene: servirea zilnică a micului dejun, creșterea consumului de legume și fructe, optimizarea și încurajarea consumului de apă, creșterea implicării în activități fizice, minimum 60 de minute pe zi. La aceste componente au fost antrenați mii de copii, fie la toate patru, fie la trei, fie la două, fie la una, în funcție de opțiunea conducătorului din școala respectivă”, a precizat dna dr. Zoia Bitea.
Doamna sociolog Adina Lazăr a prezentat raportul final cu rezultatele, făcând și unele precizări legate de disfuncționalitățile care s-au constatat în desfășurarea activităților proiectului, în special, neajunsuri privind comunicarea cu întârziere a datelor și informațiilor de către unii coordonatori de proiect. De aceea, în acest sens, s-a stabilit un calendar exact privind raportarea acestor date către DSP.
Doamna inspector școlar Luminița Citrea a apreciat inițiativa acestui proiect și rezultatele care s-au obținut, felicitând elevii și cadrele didactice implicate pentru formarea unui comportament sănătos la elevi, în vederea asigurării unei stări de sănătate cât mai bune.
Să mai spunem că în fața reprezentanților presei, unele cadre didactice au împărtășit din experiența lor în derularea acestui proiect, fiind evidențiate bunele practici care au dus la rezultatele subliniate în raport.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Reprezentanți ai DSP și ISJ au evaluat o etapă a proiectului „VIAÞA”.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:46:54 Ora standard a Europei de Est