Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Jocul în cadrul proiectelor eTwinning

„O carte este ca și o grădină purtată în buzunar”

Jocul în cadrul proiectelor eTwinning

Jocul este o metodă valoroasă prin capacitatea sa de a-l ajuta pe copil să se integreze în mediul natural și social și de a înțelege lumea înconjurătoare.

Copiii își pot exersa prin joc diferitele abilități și calități ajungând să rezolve unele probleme, experimentând găsirea mai multor soluții.
Curiozitatea de a găsi comoara i-a împins pe elevii clasei a III-a C să-și folosească imaginația, să lucreze în echipă atunci când îmbarcați pe vaporul Curcubeul junior au fost nevoiți să ajungă pe tărâmul insulelor, care erau foarte cunoscute piraților până atunci. Folosindu-se de cunoștințele dobândite, de capacitatea de a lucra independent - vulcanul, de a realiza experimentul de producere a valurilor, elevii au fost la un pas să descopere comoara, dar, a apărut o problemă de matematică, iar încercarea de a găsi soluția  i-a determinat să fie foarte atenți și deschiși tuturor posibilităților.
Apoi, cu multă bucurie au așteptat ora de educație fizică, unde concursul pe grupe i-a mobilizat și pregătit pentru descoperirea primului indiciu – pentru aflarea comorii.
Colegul lor mai mare, Eduard Stolz din clasa a VII-a C i-a ajutat să-și împartă mini comoara dulce, după care ne-a încântat cu frumoasa lui prezentare despre circuite, motoare, despre corăbii și vapoare.
Toate acestea în cadrul noului proiect eTwinning „Treasure map”, proiect în care ne-am făcut noi prieteni entuziasmați și dornici de noi aventuri.  În cadrul acestui proiect suntem parteneri cu o școala din Italia, iar temele proiectului sunt transdisciplinare. Scopul proiectului este de a folosi bordgame-ul ca un instrument într-o experiență interdisciplinară de învățare la distanță. Toate acestea fiind posibile datorita platformei etwininng.
Proiectele desfășurate pe platforma etwinning oferă:
*instrumente pedagogice care integrează noile tehnologii în procesul de învățare;
*un cadru atractiv de învățare pentru elevi și pentru profesori [1].
Echipa de proiect de la Școala Gimnazială „Miron Pompiliu” din Ștei, formată din: prof. Gabriel Vancea, Ileana Tomescu, Moruț Lia, Simona Pantea, Jude Raluca și Adriana Colda, a găsit timpul și resursele necesare pentru a asigura cadrul armonios de desfășurare a acestor activități, ce au produs noi experiențe de învățare.
Școala noastră a realizat câteva proiecte eTwinning, reușind să se înscrie cu succes printre instituțiile de învățământ europene orientate către un proces didactic deschis către nevoile și dorințele elevilor, aliniat practicilor europene, susținut de noile tehnologii.   
Arta ne aduce mai aproape pe unii de alții, asta aș putea spune privind în urmă la toate activitățile desfășurate. Elevii clasei au explorat semnificația de a fi om, au dezvoltat abilități cognitive, gândirea critică și aptitudini verbale, atunci când au urmărit o secvență din piesa de teatru „Pupăza din tei”, interpretată de colegii mai mari, pregătiți de profesor bibliotecar Ileana Tomescu, care a prezentat informații despre povestitorul Ion Creangă și a invitat copiii să citească și să descopere tainele cărții, cultivând gustul pentru lectură al elevilor.
O taină fiind descoperită chiar în ziua tematică de Halloween. Fiecare om lasă o urmă, depinde de el ce alegeri face la un moment dat, iar proverbul „O carte este ca și o grădină purtată în buzunar”  va fi motto-ul lunii noiembrie.
Povestea lui Nică a stârnit voioșie și încântare, dar după această activitate, elevii clasei au decis ce vor scrie folosind pietrele. (ex: pupăza, un semn o creangă, pu-pu-pu …) Disciplinarea - o metodă de învățare nu pedeapsă - s-a făcut prin conștientizarea modului de a te juca cu o piatră și prin relatările din viața personală a fiecăruia.
Crearea unor situații educative semnificative și apropiate de nevoile elevilor clasei a III-a C a fost posibilă datorită elevilor: Alexandra Nicoară și Răzvan Fericean, din clasa a VII-a C. Aceștia și-au prezentat în fața clasei temele pregătite: despre - Cartea, prietena mea ( o poveste reală, personală, împărtășită) și despre China antică; subiecte ce au trezit interesul copiilor. Atmosfera în care s-au desfășurat aceste activități a fost benefică însușirii de noi cunoștințe, iar plăcerea de a colabora într-o nouă echipă ne-a entuziasmat pe toți.
Toate acestea s-au desfășurat în cadrul noului proiect etwinning „Friedship calendar”, unde pe parcursul proiectului  elevii vor afla lucruri interesante despre noii prieteni: din Anglia, Irlanda, Franța, Lithuania, Italia, Grecia și Turcia.
În fiecare lună vom alege să scriem lucruri noi despre activitățile școlare prin intermediul fotografiei, jocului de rol, al teatrului, astfel încât elevii vor găsi resursele necesare să se exprime, să creeze și să îl descopere pe celălalt.
O situație pe care o vom prezenta partenerilor din noul proiect este una din faptele bune făcute de Halloween și anume dorința de a arăta colegilor din școală ce semnificație au semnele create de ei pe parcursul proiectului etwinning „Signs Aroud Us”, proiect ce a primit Certificatul național de calitate și Premiul lunii septembrie 2012.
Era o adevărată încântare să-i privești cu câtă bucurie transmiteau celorlalți lucrurile învățate, chiar dacă acest lucru a spart magia vrăjitoarelor și a instaurat ordinea și armonia necesară pentru o nouă zi. Adriana Colda
Bibliografie
[1] www.etwinning.ro

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:22:56 Ora standard a Europei de Est