Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Diversitatea în sport

Întâlnire de proiect la Remetea

Diversitatea în sport

Sub titlul „Diversity in sport” a avut loc la Școala Gimnazială Nr. 1 Remetea, în perioada 4 - 7 noiembrie 2013, întâlnirea România - Bulgaria din cadrul Proiectului Internațional ACES „WE ARE DIFFERENT, BUT WE THINK AND FEEL ALIKE”, coordonat de dna prof. Florea Camelia Simona.

Echipa de proiect este constituită din: director, prof. Copil Ionel Stelian, prof. Fuciu Cristina Laura și prof. Fășie Cătălin Ionică.
Proiectul de parteneriat internațional între Școala Gimnazială Nr. 1 Remetea și Școala Zemedelska Profesionalna Gimnazia „Kliment Timiriazev” din Sandanski, Bulgaria, implică 48 de elevi, români și bulgari, cu vârsta cuprinsă între 13 și 15 ani.
Proiectul are ca scop dezvoltarea cunoștințelor elevilor despre diversitate, eliminarea discriminării și excluziunii sociale prin implicarea acestora în activități care presupun creativitate, comunicare și inovație. Proiectul are legătură cu tema ACES  din acest an, deoarece, prin el, noi vom ajuta copiii să recunoască, să înțeleagă și să promoveze diversitatea ca și creatoare de valori. În cadrul acestui proiect se vor derula activități lunare.
Tema lunii octombrie a fost „Diversitatea în sport” și s-a materializat prin întâlnirea din România, unde elevii și profesorii din cele două școli partenere au desfășurat activități comune încercând să demonstreze cât de diversă este lumea sportului în fiecare dintre cele două țări: România și Bulgaria. Întâlnirea de proiect a debutat cu o competiție de volei între echipele celor două școli, care a avut loc  la Colegiul Național „Samuil Vulcan” din Beiuș. Tot aici, un fost sportiv de performanță, dl profesor Marcel Coroiu, le-a vorbit elevilor despre ce înseamnă performanța și diversitatea în sport.
La Școala Gimnazială din Remetea, cei 15 elevi din Bulgaria împreună cu 24 de elevi gazdă au completat chestionare prin care și-au spus părerea vizavi de așteptările lor în cadrul acestui proiect, au explicat ce înțeleg ei prin diversitate și ce îi diferențiază  de ceilalți. Fiecare a avut ocazia să dea exemple de activități ce promovează toleranța, egalitatea șanselor, înlăturarea prejudecăților și discriminărilor de orice fel. Apoi, elevii s-au împărțit în echipe și au realizat câte un logo. S-a votat, iar logo-ul câștigător a fost cel al echipei gri-vișinie. Acest logo a rămas logo-ul proiectului. Elevii din Bulgaria au prezentat un material prin care au promovat sportul din țara lor, localitatea Sandanski și școala din care fac parte.
Activitatea cea mai antrenantă  și care a constituit o provocare pentru cele șase echipe, a fost realizarea unor postere  în care să prezinte câte un sport din România. Astfel, ei au ales: fotbal, tenis de câmp, tenis de masă, baschet, gimnastică și sporturile electronice. Deși întâlnirea s-a încheiat în jurul orei 19, elevii din cele două țări, plini de entuziasm, au reușit să promoveze sportul românesc, să prezinte realizările sportivilor români, diversitatea și complexitatea acestei lumi atât de competitive și plină de realizări.
Ziua de 6 noiembrie a fost, de asemenea, o zi plină pentru participanții la proiect. Vizita la Bazinul Olimpic „Ioan Alexandrescu” din Oradea și întâlnirea cu unul dintre antrenorii echipei de polo - juniori, dl Cosmin Goina, a constituit principala atracție a întâlnirii. Impresionantul bazin, renumit în Europa, unde se antrenează jucătorii de polo și atâția înotători de toate vârstele, a trezit un real interes în rândul adolescenților români și bulgari. Apoi, elevii însoțiți de profesorii lor au vizitat Liceul cu Program Sportiv „Bihorul” din Oradea, unde au putut vedea diferitele săli de gimnastică, terenurile unde au loc  meciurile de volei, fotbal și handbal. Elevii bihoreni beneficiază aici de o bază sportivă competitivă și de antrenori pregătiți. Sportul reprezintă și pentru cei din România, ca și pentru cei din Bulgaria o prioritate.
Excursia  la Oradea s-a încheiat cu vizitarea mănăstirii Sfintei Cruci. Locașul de cult este un important obiectiv turistic  și  un edificiu cultural cu însemnătate istorică și religioasă deosebită.
Ce a însemnat pentru elevii din cele două școli această întâlnire pe care am numit-o „Diversity in sport? Un prilej să se cunoască între ei, să exerseze limba engleză, să realizeze un schimb cultural, să înțeleagă diversitatea și necesitatea înlăturării oricărei forme de discriminare.
Activitățile vor continua și în lunile următoare, urmând ca la 15 martie 2014 proiectul să se finalizeze. Întâlnirea ultimă a tuturor țărilor participante la proiecte ACES va avea loc la Senec, în Slovacia, la începutul lunii aprilie 2014, unde se va face diseminarea tuturor proiectelor derulate în acest an școlar. Prof. Camelia Simona Florea
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Diversitatea în sport.

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 14:50:50 Ora standard a Europei de Est