Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pentru anul 2014, sectorul învățământului primește 13% din bugetul național

Bugetul Ministerului Educației Naționale

Pentru anul 2014, sectorul învățământului primește 13% din bugetul național

Vineri, 22 noiembrie 2013, am participat la ședința comună a comisiilor de învățământ din Camera Deputaților și Senat, ordinea de zi fiind dezbaterea și aprobarea bugetului pe anul 2014. Entitățile vizate au fost Ministerul Educației Naționale, Ministerul Tineretului și Sportului, precum și Academia Română.

La ședință au participat cei doi miniștri: Remus Pricopie și Nicolae Bănicioiu, directori și șefi de departamente din ministere și Academia Română, președinți ai unor organizații sindicale din învățământ și studenți. Cele trei bugete au fost aprobate cu majoritate de voturi de către membrii celor două comisii, urmând ca săptămâna viitoare să ajungă în plenul Parlamentului.
Pentru anul 2014, sectorul învățământului primește 13% din bugetul național, adică peste 22 de miliarde de lei, cu două miliarde lei mai mult decât în 2013, iar aceasta este cea mai mare creștere din ultimii ani. Bugetul învățământului este de 3,4% din PIB, cu speranță de creștere până la 3,7% din PIB,  pe parcursul anului 2014.
O precizare care se impune a fi făcută este că bugetul educației nu înseamnă doar bugetul derulat prin Ministerul Educației Naționale. Bani pentru educație primesc și autoritățile locale și alte entități prin care se realizează educația militară, precum și alte proiecte ale Ministerului de Externe. Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice are cuprinse în buget sume pentru infrastructura școlară. În acest sens, ministrul Remus Pricopie ne-a informat că este în curs de desfășurare licitația pentru achiziționarea a 600 de microbuze școlare destinate transportului elevilor.
Cele 1.400 de șantiere pe infrastructură școlară la nivelul întregii țări vor fi continuate până la finalizare, cel târziu în 2015, cu bani europeni în cea mai mare parte, în acest sens obținându-se acordul Comisiei europene de a aloca bani și pentru proiecte aflate în derulare, nu doar pentru proiecte inițiale.
În vederea accesării de fonduri structurale, s-au alocat sume importante pentru contribuția proprie în proiecte ce vizează creșterea calității la toate ciclurile de învățământ, precum și îmbunătățirea formării cadrelor didactice, promovarea culturii antreprenoriale și inserția profesională a tinerilor.
 Salariile profesorilor debutanți, ale asistenților și ale preparatorilor vor crește cu 10%, iar subvențiile pentru căminele și cantinele din campusurile universitare vor fi majorate tot cu 10%. Se caută, de asemenea, surse financiare pentru creșterea burselor cu 10%. Naveta elevilor și a cadrelor didactice va fi acoperită în totalitate în anul 2014 prin sumele alocate în acest sens.
Bugetul cuprinde și alocarea sumei de 1,06 miliarde lei pentru cadrele didactice care și-au câștigat în instanță drepturile salariale luate pe nedrept în trecut, sumă ce reprezintă echivalentul a 10% din fondul de salarii.
Educația reprezintă o investiție, nu un cost
De asemenea, începând cu anul 2014, se vor promova programele europene de tipul „Garanția pentru tineri”, care presupune ca la patru luni de la terminarea studiilor sau intrarea în șomaj, tinerii să beneficieze de alternative și soluții reale, precum formare profesională gratuită sau accesul la un internship.
 Mi-aș fi dorit ca procentul alocat educației să fie sensibil mai mare pentru a acoperi nevoi de bază ale sistemului, pentru a asigura o educație de calitate cu dascăli motivați și specializați în mod continuu, cu o infrastructură care să asigure cele mai bune condiții elevilor. Am înțeles că nu e posibilă o creștere mai mare în acest moment. dar, conform promisiunilor Guvernului, orice ban în plus care va apărea pe parcursul anului 2014, va fi direcționat spre sănătate și educație. Guvernul recunoaște astfel că educația reprezintă o investiție, nu un cost, o investiție în viitorul națiunii noastre.
Florica CHERECHEȘ,
Deputat PNL

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 11:02:10 Ora standard a Europei de Est