Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Unity through diversity” în Irlanda de Nord

O noua întâlnire de proiect Comenius

„Unity through diversity” în Irlanda de Nord

Școala Gimnazială Nr.16 are în desfășurare proiectul multilateral Comenius „Unity through diversity” (Unitate prin diversitate ), finanțat de Comisia Europeană, alături de parteneri din 9 țări:

Groupe Scolaire Louis Pasteur din Franța, Sesto Circolo didattico din Italia, Ligoniel Primary School și St. Vincent de Paul Primary School din Irlanda de Nord, OSNOVNA SKOLA STRAHONINEC din Croatia, Zespó³ Szkolno- Przedszkolny w Napachaniu din Polonia, CENTRO DE EDUCACIÓN INFANTIL Y PRIMARIA VALSEQUILLO din Insulele Canare, Spania, Centro Escolar de Santiago de Piaes din Portugalia, Tiistilän koulu din Finlanda si OZEL YENI FIKIR ANAOKULU din Turcia.
„Unity through diversity” se află în cel de-al doilea an de derulare, iar în perioada 2-6 decembrie 2013, prof. Roman Violeta, coordonatorul de proiect de la Școala Gimnazială Nr. 16, a participat la reuniunea din Irlanda de Nord.
Întâlnirea de proiect a avut loc în Ligoniel Primary School și St. Vincent de Paul Primary School din Belfast. În cele două școli, reprezentanții țărilor partenere au asistat la diferite ore, au participat la activități alături de elevii și colectivul de profesori irlandezi, dobândind informații despre acest sistem de educație și au oferit numeroase cadouri (scrisori, felicitări, stegulețe și semne de carte) realizate de copiii din școlile implicate în proiect pentru prietenii lor din Belfast.
Tema celei de-a șaptea reuniuni de proiect „Unity through diversity” a fost: „Rețete tradiționale”. Astfel, fiecare coordonator a prezentat filmulețe și poze cu rețeta tradițională a țării sale, pregătită de elevi, iar la sfârșitul întâlnirii s-a conceput o carte culinară cu cele 10 rețete.
Alte activități educative organizate de profesorii gazde în frumosul oraș irlandez în straie de sărbătoare au fost: vizionarea unui spectacol artistic în fiecare din cele două școli partenere, întâlnire cu inspectori din învățământ și vizitarea uneia dintre cele mai moderne școli: „Girl’s Model School”. De asemenea, s-a realizat și o vizită de studiu la Giant’s Causeway pentru a descoperi o parte din cultura Irlandei. Partenerii au fost primiți cu căldură și de reprezentanții comunității locale: primarul orașului Belfast, reprezentanții asociației de părinți, și preoți care au apreciat eforturile făcute în realizarea unor relații de colaborare și prietenie între aceste țări europene.
Pe durata șederii în Belfast, coordonatorii din cele 10 țări partenere au organizat mai multe ședințe de lucru. În cadrul acestora s-a discutat despre implementarea proiectului, produse și temele viitoarelor reuniuni din Italia, Spania și Portugalia, s-a făcut schimb de felicitări și scrisori realizate de copii.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții. Toate informațiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și Comisia Europeană nu este responsabilă pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații.
Prof. Violeta Roman
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Unity through diversity” în Irlanda de Nord.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:25:49 Ora standard a Europei de Est