Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii șaguniști jurizează lecturarea colegilor lor mai mici

Tinerii pentru cei mici

Elevii șaguniști jurizează lecturarea colegilor lor mai mici

Clubul de lectură s-a întâlnit din nou luni, 16 decembrie 2013, de această dată în formatul mare, cu toți participanții (profesori, elevi, studenți) de la toate limbile în care s-a lecturat de-a lungul anului – română, engleză, franceză, germană și engleză.

Locul de întâlnire a fost tot la aceeași gazdă primitoare – Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai” Oradea. Amfiteatrul bibliotecii a fost neîncăpătorul parcă pentru numărul mare de elevi din clasele gimnaziale dornici să ia parte la această activitate. 
La a doua ediție, concursul de lectură dedicat elevilor din ciclul primar și gimnazial a avut un număr de aproximativ cincisprezece elevi înscriși la fiecare secțiune. Aceștia s-au întâlnit în amfiteatru, unde a avut loc deschiderea festivă, în care s-au aflat obiectivele acestei activități și repartizarea elevilor pe secțiuni în săli diferite. Inițiatorul acestui proiect cultural local, prof. dr. Magda Danciu (Facultatea de Litere Oradea) a precizat că proiectul urmărește stimularea apetitului pentru lectură al elevilor din ciclul gimnazial și atragerea lor către spațiul dedicat lecturii, biblioteca. Formatul clubului de lectură este unul nou, întrucât partenerii proiectului, profesorii de limba română, engleză, maghiară, franceză și germană rămân în umbră, lăsându-i ca protagoniști pe elevii de liceu, coordonați de ei și studenții de la Universitatea Oradea. Se urmărește astfel o deschidere a elevilor către ideea de lectură prin interacțiunea cu colegii lor mai mari (elevi și studenți) care stau mărturie că lectura este o îndeletnicire plăcută și utilă.
Elevii Hadade Sergiu (clasa a XII-a C) și Mihelea Mihai (clasa a XII-a A) de la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”, Oradea, coordonați de prof. Felicia Holhoș - colaborator în cadrul proiectului au participat la acest concurs, așa cum au făcut-o de-a lungul anului la activitățile în limba engleză. Prof. Felicia Holhoș a selectat povestea, iar elevii au făcut parte din juriul de limba engleză la care au mai participat două studente masterande de la Universitatea Oradea. Povestea în limba engleză aleasă spre lecturare a fost „The Cuckoo who Lost His Voice”, autori Fred J. Schonnel și Phyllis Flowerdew. Elevii au extras bilețele cu fragmente din această poveste și au dovedit înțelegerea textului citit, răspunzând la întrebările puse de membrii juriului.  Atmosfera concursului a fost una degajată, propice unui schimb de replici și impresii în limba engleză. Elevii (cei mici) au fost emoționați și plăcut impresionați de inițiativă, iar cei mari au constatat că nu e atât de ușor să fii profesor și să evaluezi obiectiv pe baza unor criterii.
La finalul atelierelor de lectură pe secțiuni, participanții s-au întors în amfiteatrul bibliotecii pentru decernarea premiilor. Atât directorul școlii, prof. dr. Răzvan Vonea, cât și părinții prezenți au lăudat inițiativa de a încuraja lectura la micii cititori și s-au bucurat să-și vadă copiii primind diplome de participare și aplauzele celor prezenți.
Prof. Felicia Holhoș

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 08:10:52 Ora standard a Europei de Est