Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” a ajuns până la Oceanul Indian

Diseminare proiect Comenius

Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” a ajuns până la Oceanul Indian

În cadrul Programului de Învățare pe Tot Parcursul Vieții derulat prin Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea derulează proiectul școlar multilateral Comenius ACTIVE (Active Communication Training in Vocational Education), cel de-al treilea din seria de programe sectoriale Comenius, câștigate de instituția școlară cu profil tehnologic și vocațional.

Alături de alte șase țări europene, „shogunii” orădeni vor urmări să înțeleagă și să întrebuințeze corect comportamentul de comunicare nonverbală în context intercultural, pentru a-și forma modele de conduită exemplară în situații generate de mediul vocațional, ceea ce le va facilita aderarea cu succes la piața muncii în țară și peste hotare.
În urma celei dintâi întâlniri de proiect din La Réunion, teritoriu de peste mări al Franței, un tărâm tropical paradisiac din inima Oceanului Indian, alături de echipajul bulgar și cel croat, coordonatoarea de proiect a organizat o acțiune de diseminare și multiplicare a activităților și produselor realizate în deplasarea transnațională. Împreună cu elevii Birta Angela din clasa a XI-a A și Hadade Sergiu, a XII-a C, coordonatoarea de proiect și directorul școlii, dl prof. ec. dr. Vonea Răzvan, au oferit prezentări multimedia interactive asupra programului și obiectivelor vizitei de proiect.
Participanți la evenimentul de diseminare au fost elevii școlii, profesorii de la diverse arii curriculare și conducerea școlii. Pe tot parcursul celor nouă zile de activități unde gazde ne-au fost cadrele didactice și familiile părinților de la Lycée Général et Technique Antoine Roussin din Saint-Louis, elevii au avut contextul ideal de a-și exersa competențele de comunicare în limba engleză și franceză, de a descoperi cum să își facă prieteni și cum să relaționeze cu superiorii în contexte simulate și joc de rol. Patrimoniul mondial UNESCO, relieful vulcanic din Reunion, pădurile tropicale, plajele cu nisipuri albe și laguna străjuită împotriva rechinilor prădători de un admirabil recif de corali din Saint-Pierre le-au oferit partenerilor europeni momente inedite de interacțiune și consolidare a relațiilor. Prezentatorii au reînviat prin muzică și poveste momentele de escaladare a vulcanului activ Piton de la Fournaise la o altitudine de 2.500 de metri, în care au străbătut celebrul traseu către cascada din Cilaos, au explorat fundul oceanului în sesiuni de snorkelling sau momentele de ludic, motric și ice-breaking din ateliere de lucru organizate de Jerome Vallot, coordonatorul de proiect francez. Fiecare zi petrecută împreună cu partenerii a contribuit la realizarea unui studiu comparativ asupra comportamentului nonverbal în inițierea contactelor personale și profesionale conform cutumelor de comunicare în cele patru societăți europene.
După ce elevii și-au depănat amintirile șederii la familiile gazdă, precum și competențele de comunicare dobândite în mobilitate, toți participanții au fost angrenați într-un concurs cu premii exotice. Elevii care au răspuns corect la întrebările formulate pe marginea materialelor și a discuțiilor informale ce s-au închegat cu spontaneitate au fost premiați cu fructe exotice reprezentative pentru Reunion, precum ananasul, lychee sau fructul pasiunii.
Gazdele franceze au știut cum să îmbine munca tematică din sălile de clasă cu activitățile recreative când au învățat cu toții să cânte, să danseze, să gătească bonbons piment, cari z’oefs și samousa, să distingă între variatele mirodenii și savuroasele fructe tropicale. Toate aceste aspecte ale vizitei de lucru au fost surprinse de organizatorii evenimentului de diseminare, ce anticipează pregătirea următoarei deplasări de proiect în Croația din aprilie 2014.
Dincolo de aspectul uman al interacțiunii dintre participanți, varietatea din componența parteneriatului constituie o premisă esențială pentru cunoașterea și înțelegerea diversității culturale și lingvistice europene în rândul profesorilor și elevilor, a spiritului și practicii antreprenoriale din diferite societăți ale statelor UE. Putem spune că elevii au avut din plin parte de experiențe unice care le-au prilejuit șansa de a dobândi competențe și abilități personale și de comunicare pentru integrarea profesională și de cetățenie europeană activă. Urăm mult succes echipei de la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” în derularea acestui ambițios proiect ce va contribui semnificativ la modernizarea și europenizarea comunității educaționale din instituția de învățământ și va crea punți pentru viitoare parteneriate cu statele Europei.
Prof. Curpaș Anca,
coordonator proiect

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:45:36 Ora standard a Europei de Est