Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

„Nu există niciun parametru la care să fim sub media pe municipiu”

De vorbă cu manageri de succes!

„Nu există niciun parametru la care să fim sub media pe municipiu”

Despre costul standard per elev și eficientizarea învățământului, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 16, dl prof. Mircea Gârba, vorbește de câțiva ani și le implementează cu succes!

Noi am prevăzut cu 10 ani înainte toate normele care se vor aplica de-acum. Eu am prevăzut bugetul per elev cu vreo cinci ani înainte de a apărea. În 1995, am introdus pentru prima dată în oferta noastră educațională: Școala este prestatoare de servicii educative către populație. Noi așa am scris pe oferta școlii încă din 1995. De atunci, ne-am propus să ne schimbăm mentalitatea, gândirea și comportamentul. Când m-am gândit eu la bugetul per elev, atunci am introdus următoarea regulă: la mine la școală absolvă patru clase de a IV-a; cam 100 de elevi. O parte din ei pleacă, o altă parte vine, dar ne rămân în jur de 80-90. Am renunțat să mai fac patru clase, am mers cu trei clase din a V-a; ca să am 30 de elevi în clasă. Și asta s-a întâmplat acum opt sau zece ani. Eu le-am spus colegilor mei că nu se pot risipi banii! Mai devreme sau mai târziu, va veni cineva și va spune: Stop! Nu mai risipim banii, că nu se mai poate! Aplicând această măsură, am câștigat de două ori. Atunci când am început să fac lucrul acesta nu m-am gândit că va veni clasa pregătitoare. Și când am reușit să aplic această normă, am avut săli destule pentru clasele pregătitoare, ca să evităm schimbul doi.
-Așa se face că la ora actuală, stați cel mai bine dintre toate școlile gimnaziale la capitolul eficientizare? 
-Cu măsurile pe care le-am luat, cu grija pentru numărul de elevi per clasă, am ajuns la rezultate deosebite. Aici, am prezentat media pe municipiu, iar în coloana următoare cifra noastră; la grădiniță, la secția română, media pe municipiu este 22,8, la noi este 24,33 (ceea ce înseamnă +1,53); la ciclul primar, la secția română, media pe oraș este 25,08, la noi este 25,5 (adică +0,5), iar la secția maghiară: 21,35, la noi: 24,6 (+3,25); la gimnaziu: la secția română: 25,6, la noi: 28,16 (+2,56), iar la secția maghiară: 20,08 la 20, 75 (+0,67). Numărul de personal nedidactic raportat la numărul de elevi, media pe municipiu este 1/170, la noi este 1/225; la personalul auxiliar media este 1/65, noi avem 1/125. Numărul de posturi, minim din trunchiul comun ar trebui să fie 59,654, noi avem 60, 554. Practic, suntem încadrați la minimum de norme. Nu există niciun parametru la care să fim sub media pe municipiu. Acești parametri nu îi mai are nicio școală gimnazială. Cu toate acestea, anul trecut, am avut 93 la sută acoperire buget salarii. Părerea mea este că bugetul era cam mic. Dar nu asta e problema. Mă deranja atunci că nu exista nicăieri scris: Dacă ați îndeplinit toate normele stabilite de ministerul nostru, atunci la rectificarea de buget, salariile voastre se acoperă fără nici un fel de problemă. Acum, la Ordonanța de Urgență 117 scrie. Acum sunt mulțumit”, a conchis dl director Mircea Gârba.
Ovidiu Dan

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 07:07:44 Ora standard a Europei de Est