Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Nu există niciun parametru la care să fim sub media pe municipiu”

De vorbă cu manageri de succes!

„Nu există niciun parametru la care să fim sub media pe municipiu”

Despre costul standard per elev și eficientizarea învățământului, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 16, dl prof. Mircea Gârba, vorbește de câțiva ani și le implementează cu succes!

Noi am prevăzut cu 10 ani înainte toate normele care se vor aplica de-acum. Eu am prevăzut bugetul per elev cu vreo cinci ani înainte de a apărea. În 1995, am introdus pentru prima dată în oferta noastră educațională: Școala este prestatoare de servicii educative către populație. Noi așa am scris pe oferta școlii încă din 1995. De atunci, ne-am propus să ne schimbăm mentalitatea, gândirea și comportamentul. Când m-am gândit eu la bugetul per elev, atunci am introdus următoarea regulă: la mine la școală absolvă patru clase de a IV-a; cam 100 de elevi. O parte din ei pleacă, o altă parte vine, dar ne rămân în jur de 80-90. Am renunțat să mai fac patru clase, am mers cu trei clase din a V-a; ca să am 30 de elevi în clasă. Și asta s-a întâmplat acum opt sau zece ani. Eu le-am spus colegilor mei că nu se pot risipi banii! Mai devreme sau mai târziu, va veni cineva și va spune: Stop! Nu mai risipim banii, că nu se mai poate! Aplicând această măsură, am câștigat de două ori. Atunci când am început să fac lucrul acesta nu m-am gândit că va veni clasa pregătitoare. Și când am reușit să aplic această normă, am avut săli destule pentru clasele pregătitoare, ca să evităm schimbul doi.
-Așa se face că la ora actuală, stați cel mai bine dintre toate școlile gimnaziale la capitolul eficientizare? 
-Cu măsurile pe care le-am luat, cu grija pentru numărul de elevi per clasă, am ajuns la rezultate deosebite. Aici, am prezentat media pe municipiu, iar în coloana următoare cifra noastră; la grădiniță, la secția română, media pe municipiu este 22,8, la noi este 24,33 (ceea ce înseamnă +1,53); la ciclul primar, la secția română, media pe oraș este 25,08, la noi este 25,5 (adică +0,5), iar la secția maghiară: 21,35, la noi: 24,6 (+3,25); la gimnaziu: la secția română: 25,6, la noi: 28,16 (+2,56), iar la secția maghiară: 20,08 la 20, 75 (+0,67). Numărul de personal nedidactic raportat la numărul de elevi, media pe municipiu este 1/170, la noi este 1/225; la personalul auxiliar media este 1/65, noi avem 1/125. Numărul de posturi, minim din trunchiul comun ar trebui să fie 59,654, noi avem 60, 554. Practic, suntem încadrați la minimum de norme. Nu există niciun parametru la care să fim sub media pe municipiu. Acești parametri nu îi mai are nicio școală gimnazială. Cu toate acestea, anul trecut, am avut 93 la sută acoperire buget salarii. Părerea mea este că bugetul era cam mic. Dar nu asta e problema. Mă deranja atunci că nu exista nicăieri scris: Dacă ați îndeplinit toate normele stabilite de ministerul nostru, atunci la rectificarea de buget, salariile voastre se acoperă fără nici un fel de problemă. Acum, la Ordonanța de Urgență 117 scrie. Acum sunt mulțumit”, a conchis dl director Mircea Gârba.
Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:27:29 Ora standard a Europei de Est