Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Baze de date în economie: Lucrări practice de laborator”, autori, Dan Bența, Ioan Dzițac

O nouă carte apărută la Editura Univ. Agora

„Baze de date în economie: Lucrări practice de laborator”, autori, Dan Bența, Ioan Dzițac

Îmi amintesc că în „Săptămâna de foc” (18 - 22 martie 2013), pentru o totală transparență, distinsul rector al Universității Agora, dl prof. univ. dr. Ioan Dzițac, ne-a invitat să asistăm la concursul pentru ocuparea a patru posturi de conferențiar universitar, concurs desfășurat marți, 19 martie la Universitatea Agora.

Atunci aveam să-l cunoaștem pe Dan Bența, unul dintre candidați, „un tânăr școlit la UBB care promite mult”, ca să-l cităm pe domnul rector Ioan Dzițac, care s-a arătat efectiv încântat de Dan Bența la susținerea tezei în Amfiteatrul Albastru.
Și iată că la nouă luni de la ocuparea postului de conferențiar universitar, s-a născut această carte, pe care Dan Bența și Ioan Dzițac au scos-o, la finele lunii decembrie 2013, lucrare care face obiectul însemnărilor de față.
Așa după cum aveam să aflăm din „Introducere” este vorba despre o culegere de probleme care „prezintă aplicații practice din domeniul bazelor de date, utilizând Microsoft Access, versiunea 2010. Autorii au conceput și realizat prezenta lucrare pentru a veni în sprijinul studenților/cadrelor didactice care învață/predau baze de date și care, în cadrul aplicațiilor practice, utilizează mediul Microsoft Access.
Elaborarea prezentei lucrări s-a făcut pentru Universitatea Agora din Municipiul Oradea, Facultatea de Drept și Științe Economice, ca suport de laborator pentru disciplina „Baze de date în economie”. Aplicațiile practice prezentate au fost astfel alese încât să fie utile în pregătirea viitorilor absolvenți, care se vor confrunta cu utilizarea și administrarea bazelor de date în diferite contexte în care își vor desfășura activitatea.
Un suport practic de laborator
Fiecare lucrare de laborator este structurată astfel încât să conducă la aprofundarea unor anumite elemente specifice. Rezolvarea fiecărei probleme propuse este descrisă pas cu pas, astfel ușurându-se înțelegerea unor concepte prezentate în suportul de curs pentru bazele de date.
Pașii sunt prezentați și descriși clar, ușor de înțeles, iar capturile de ecran, care însoțesc materialul de față, sunt alese pentru a veni în sprijinul studenților care rezolvă problemele enunțate.
După realizarea problemelor, se pot enunța probleme similare sau cu un grad sporit de dificultate, acest element fiind strâns legat de evoluția grupului și capacitatea de asimilare a fiecărui student.
Considerăm că problemele enunțate sunt ușor de înțeles de către studenți, indiferent de profilul liceului absolvit sau de experiența în lucrul cu bazele de date.
Culegerea de față își propune să fie un suport practic de laborator, care să vină în sprijinul studenților prin ghidarea pas cu pas a etapelor necesare realizării aplicațiilor”, se mai spune în „Introducere”.
Referenții științifici ai lucrării sunt: prof. univ. dr. Ștefan Ioan Nițchi, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca; prof. univ. dr. ing. Mișu-Jan Manolescu, Universitatea Agora; conf. univ. dr. Gabriela Bologa, Universitatea Agora.
Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:47:00 Ora standard a Europei de Est