Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Municipiului Oradea pe anul 2014

Poate vă interesează

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Municipiului Oradea pe anul 2014

Viceprimarul Municipiului Oradea, dl. Ovidiu Mureșan, împreună cu directorul executiv al Direcției Economice, dl. Eduard Florea, a susținut joi, 16 ianuarie 2014, o conferință de presă, în cadrul căreia a prezentat proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Municipiului Oradea pe anul 2014.

Bugetul consolidat reprezintă documentul oficial de prezentare a bugetului de venituri și cheltuieli al oricărei autorități publice locale din România, fiind reglementat de Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale și Legea bugetului de stat pe anul 2014  nr. 356/2013.
El reprezintă expresia politicilor sociale, economice, de dezvoltare etc. a autorității locale prin proiectele publice propuse și responsabilitățile stabilite ordonatorilor de credite.
Instituțiile publice care gestionează bugetul public al municipiului Oradea, ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite în subordinea ordonatorului principal de credite – primarul municipiului Oradea sunt următorii:
*Unitățile de învățământ preuniversitar de stat       
*Administrația Social Comunitară Oradea (inclusiv Creșa Oradea)
*Centrul de Îngrijire de Zi
*Administrația Imobiliară Oradea
*Poliția Locală
*Clubul Sportiv Municipal Oradea   
Pentru anul 2014, este propus un proiect de buget consolidat al municipiului Oradea, structurat astfel:
I.La venituri – sunt estimate venituri în sumă de 1.036.434.558 lei, ținând cont de politica fiscală aprobată de Consiliul local al municipiului Oradea pe anul 2014, de prelevările de la bugetul de stat, sumele atrase cu titlul de surse rambursabile (credite) și cele nerambursabile.
II.La cheltuieli – resursele au fost alocate pentru susținerea cheltuielilor operaționale cu funcționarea instituțiilor și serviciilor publice în sumă de 559.445.480 lei și pentru cheltuielile cu investițiile în sumă de 476.989.080 lei, reprezentând un total de cheltuieli de finanțat în valoare de 1.036.434.558 lei.
Veniturile bugetului consolidat înregistrează o creștere față de valorile realizate în anul precedent de 37%, pe fondul planificării atragerii unor surse nerambursabile și a prelevărilor de la bugetul de stat pentru obiective de investiții.
Excedentul anului precedent în sumă de 14.544.660 lei a provenit parțial din prefinanțarea unor proiecte nerambursabile (4.248.470 lei) diferența de 10.296.190 lei reprezentând excedent din anul curent credite bugetare necheltuite.
Conform explicațiilor date de  Eduard Florea veniturile publice se compun în procent de 26 % din prelevări de la bugetul de stat, din venituri proprii în procent de 23 % și fonduri UE 21 %.
Cheltuielile bugetului public se clasifică după natura lor în cheltuieli operaționale și de capital, exprimând preocuparea și capacitatea autorității publice de a asigura fondurile necesare funcționării serviciilor și dezvoltării publice.
Analizând reprezentarea grafică a structurării cheltuielilor publice constatăm păstrarea unui nivel ridicat al investițiilor publice finanțate din bugetului consolidat al municipiului Oradea pe fondul atragerii de fonduri nerambursabile. Cheltuielile operaționale cresc pe fondul majorării cheltuielilor cu serviciul datoriei publice și cu serviciile publice.
Ponderile cele mai mari în cadrul cheltuielilor le au cheltuielile cu serviciile publice, funcționarea instituțiilor publice, asistența socială și serviciul datoriei publice locale.
Serviciile publice finanțate din bugetul consolidat al municipiului Oradea includ:
Iluminatul public
*lucrări de extindere, modernizare și întreținere a rețelei publice de iluminat;
*consumul de energie electrică privind funcționarea acesteia;
Străzile – lucrările de întreținere, extindere și modernizare;
Salubritatea – salubritatea spațiilor aparținând domeniului public;
Spațiile verzi – întreținerea și amenajarea de spații verzi;
Programele sociale finanțate din bugetul consolidat al municipiului Oradea includ:
*remunerația însoțitorilor persoanelor cu handicap;
*indemnizațiile persoanelor cu handicap;
*ajutoare sociale pentru asigurarea venitului minim garantat;
*ajutoare pentru încălzirea locuințelor;
*suportarea integrală sau parțială a costurilor de transport pe mijloacele de transport public ale unor categorii sociale: persoane cu handicap, însoțitorii acestora, pensionari, deportați, elevi, alte categorii de persoane cu deficiențe.
Acordarea de subvenții operatorilor locali de servicii publice – producerea și distribuția de energie termică, transport în comun de călători și activitățile derulate de SC ADP SA – asigură prestarea acestor servicii la nivelul standardelor și în condițiile unor tarife accesibile beneficiarilor acestor servicii.
Serviciul datoriei publice în anul 2014 este în creștere față de 2013, urmare a rambursării ratelor aferente creditelor contractate de la Dexia, BEI, BRD, Hypo Bank și BCR, precum și a contractării unor noi finanțări rambursabile pentru susținerea cofinanțării proiectelor europene.
„Primăria municipiului Oradea va continua și în 2014 obiectivele de investiții începute, precum: refacerea Planului Urbanistic general al municipiului, finalizarea complexului multifuncțional cu parcaje supraetajate zona Tribunalului Bihor, construirea stațiilor transbordare, lucrările de extindere rețele de apă și canalizare – 10 străzi, lucrările la școlile gimnaziale nr.16 și nr. 11, reabilitarea paramentului exterior și reparație învelitori la Palatul Vulturul Negru din Oradea, precum și reabilitarea corpului J din Cetatea Oradea, dar vom avea și investiții noi atât obiective corelate cu lucrări de investiții finanțate din fonduri europene, modernizare străzi în cartiere vechi, cât și obiective de investiții cu plata amânată în anii următori”, a declarat la finalul conferinței directorul economic Eduard Florea.
În data de 15 ianuarie 2014, în conformitate cu prevederile Legii nr. 215/2001 privind administrația publică locală și ale prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale s-a publicat la afișierul Primăriei Municipiului Oradea - Direcția Economică, Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Municipiului Oradea pentru anul 2014.
Până în data de 29 ianuarie 2014, se pot formula propuneri privitoare la acest material la Centrul de Informații cu Publicul din cadrul Primăriei Municipiului Oradea, în format electronic la adresa de e-mail: primarie@oradea.ro sau prin fax la nr. 0259/437.544.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al Municipiului Oradea pentru anul 2014 poate fi consultat prin intermediul afișierului Primăriei Municipiului Oradea.
Execuția bugetară și administrarea creanțelor fiscale în 2013
Ca și în anii anteriori, managementul financiar al orașului s-a bazat pe venituri și cheltuieli publice, iar municipiul Oradea a avut un buget al dezvoltării și al serviciilor publice de calitate. Totodată, s-a păstrat echilibrul bugetar și au fost îndeplinite obiectivele privind veniturile proprii ale municipalității și au fost asigurate resursele pentru finanțarea principalelor programe de investiții, cu toate că bugetul public a fost afectat de probleme financiare ale operatorului local de energie termică.
Viceprimarul Ovidiu Mureșan a arătat că principiile bugetare de gestionare a investițiilor publice s-au axat pe: reducerea cheltuielilor publice (renegocieri tarife, renegocierea condițiilor de creditare, cererea de plată alternativă pentru creditul bancar), astfel încât anul 2013 a adus cel mai redus nivel al sumelor trase din creditele bancare.
Sinteza execuției bugetare a fost prezentată de directorul Eduard Florea, care a menționat că gradul de realizare a prevederilor bugetare privind veniturile în anul 2013 a fost de 87%, ceea ce înseamnă o descreștere de venituri față de anul anterior cu 8%. Veniturile proprii au fost realizate în proporție de 100%, comparativ cu anii precedenți, iar fondurile nerambursabile înregistrează o creștere semnificativă prin implementarea unui număr considerabil de proiecte, însă veniturile încasate sunt sub nivelul bugetat.
Asemănător anilor precedenți, prelevările din bugetul de stat sunt afectate și în anul 2013 de întârzierea transmiterii sumelor pentru proiecte finanțate sau cofinanțate din bugetul de stat.
Directorul economic a subliniat faptul că, în ceea ce  privește structura investițiilor publice în anul 2013, s-au continuat programele de investiții în reabilitarea străzilor, a rețelelor de apă și canalizare, reabilitarea fondului imobiliar, a spațiilor verzi, ponderea cheltuielilor cu investițiile în totalul cheltuielilor publice fiind de 25%.
În ceea ce privește datoria publică a municipiului, în anul 2013, au fost contractate 2 împrumuturi: unul pentru achitarea arieratelor către SC Electrocentrale, iar celălalt pentru implementarea proiectelor cu finanțare europeană.
În urma unor tratative și renegocieri, la finalul anului 2013, soldul creditelor contractate de municipalitate au fost de aproximativ 286.419.789 lei.
Biroul de presă

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:24:08 Ora standard a Europei de Est