Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Integrare pe piața muncii prin IT

La Colegiului Economic „Partenie Cosma”

Integrare pe piața muncii prin IT

În 9 decembie 2013, în cadrul Colegiului Economic „Partenie Cosma” din Oradea s-a desfășurat activitatea „Integrare pe piața muncii prin IT”.

Această activitate a fost coordonată de profesor Melinda Coriteac și a avut ca principal scop, creșterea gradului de conștientizare privind importanța competențelor digitale în ceea ce privește perspectiva integrării pe piața muncii a elevilor Colegiului Economic „Partenie Cosma”.
Activitatea s-a desfășurat în cadrul proiectul - Social Media & Youth Learning for Employment, în colaborare cu Group of European Youth for Chalenge România. La activitate au fost invitați domnul Nagy Istvan,  profesor de informatică la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Oradea, doamna Adina Rada, manager Biztech Innovation și doamna Carmen Sasu, consultant resurse umane Romarketing. Din rândul profesorilor școlii au participat la activitate domnul director prof. Blage Virgil și doamnele profesoare Pap Mihaela și Chereji Angela.
Evenimentul a început cu discuții interactive, cu referire la meseriile pe care și le doresc elevii pe viitor, prin sublinierea importanței utilizării computerului și a competențelor digitale în orice domeniu. A avut loc și  prezentarea platformei LinkedIN. În continuare, domnul profesor Nagy Istvan a prezentat structura examenului ECDL - modulele care pot fi urmate în cadrul acestui examen, competențele necesare pentru a absolvi acest curs având ca finalitate obținerea certificatului ECDL, precum și prezentarea firmelor care recunosc aceste atestate.  Doamna Adina Rada (manager Biztech  Innovation) a prezentat oportunitățile, șansele și perspectivele tinerilor în funcție de abilitățile, aptitudinile și motivația fiecăruia. Aceasta a subliniat importanța depistării precoce a idealurilor și scopurilor în viață și implicit ghidarea activităților în acest sens. Concluzia a fost că, la vârsta de 17 ani prea puțini elevi au toate acestea bine stabilite. Tinerii au fost îndrumați ca, în căutarea unui job ideal, să se axeze pe hobby-uri, toate acestea pentru a ajunge „omul potrivit la locul potrivit” și pentru atingerea performanțelor de calitate la locul de muncă.
Doamna Carmen Sasu a lansat oferta de a consilia un grup de 15-25 de elevi și de a asigura platforma unui curs de dezvoltare personală și ajutor, în depistarea tuturor abilităților amintite anterior, exploatarea acestora și îndreptarea tinerilor spre domeniu ales. De asemenea, s-a subliniat faptul că, în perspectiva obținerii unui loc de muncă, un rol decisiv îl are pregătirea pentru interviul de angajare.
Evenimentul a continuat cu discursurile doamnelor profesoare Chereji Angela și Pap Mihaela, precum și a domnului director Blage Virgil care, în mod particularizat, au accentuat importanța dobândirii de abilități digitale încă din școală. S-a pus accent pe rolul social media în angajare și s-a discutat despre modul în care pot afecta cariera anumite  postări de pe facebook și alte site-uri de socializare.
Concluziile în urma acestui eveniment și discuțiile cu elevii, au arătat că scopul activității a fost realizat, ei reușind să conștientizeze importanța IT pentru viitor și nu numai, a abilităților dobândite încă din școală, privite în ansamblu. Câștigători au fost cu toții, iar proiecția acestei activități precum și eficiența ei se vor reflecta în viitorul fiecărui adolescent.
Prof. Melinda Coriteac

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:14:53 Ora standard a Europei de Est