Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

În dezbatere „Locul și rolul disciplinei Istorie în societatea românească”

Luni, la sala de ședințe a CJ Bihor

În dezbatere „Locul și rolul disciplinei Istorie în societatea românească”

Inspectoratul Școlar Județean Bihor a organizat luni, 27 ianuarie 2014, la sala de ședințe a Consiliului Județean Bihor dezbaterea „Locul și rolul disciplinei Istorie în societatea românească”, cu participarea a doi reprezentanți ai MEN: doamna secretar de stat, prof. Vasilica Ștefania Duminică și inspectorul general, prof. dr. Doru Dumitrescu.

În prezidiu au mai luat loc inspectorul școlar general, dl prof. Daniel Negrean, dna deputat Florica Cherecheș, dl prorector Sorin Șipoș și directorul Cancelariei Prefecturii, dna Claudia Timofte. Dezbaterile au fost conduse de dna inspector școlar prof. dr. Elisaveta Roșu. În sală au fost prezenți inspectorul școlar general adjunct, dl prof. Ioan Avram, alți inspectori școlari, profesori de istorie din învățământul preuniversitar, elevi, dar nu numai.
Potrivit organizatorilor, dezbaterea s-a adresat, în egală măsură, profesorilor de istorie din învățământul preuniversitar, elevilor și factorilor de decizie de la nivel local și central, tuturor celor care au dorit să-și exprime opiniile și propunerile în legătură cu necesitatea optimizării statutului disciplinei Istorie în sistemul de învățământ românesc.
În deschiderea evenimentului, generalul ISJ, dl prof. Daniel Negrean, s-a referit la importanța studierii Istoriei în școală și la finalitatea studierii ei. „Prin latura educativă a Istoriei se urmărește formarea educației patriotice, a unei morale și decențe în comportamentul cotidian. Întotdeauna, s-a spus, pe drept cuvânt, că Istoria este marea carte a omenirii, în sensul în care prezentul trăit este în strânsă interdependență cu trecutul, că actualitatea, cu dimensiunea ei cotidiană, cu problematica și imperativele ei, nu poate fi înțeleasă fără o viziune clară a antecedentelor ce au generat-o sau a influențat asupra plăsmuirii ei”.
„Să nu uităm să ne promovăm valorile naționale”
Doamna ministru secretar de stat prof. Vasilica Ștefania Duminică a ținut să ne relateze o experiență personală la o clasă de elevi privind valorificarea istoriei naționale, din perspectiva profesorului de română. După lecturarea textului „Cântare României”, de Alecu Russo, la clasa a VI-a, elevii au fost întrebați ce au simțit la lectura acestui text. Dorind să obțină un răspuns pretențios a dat cuvântul unui olimpic național care s-a anunțat. „Răspunsul pe care l-am primit m-a lăsat…fără reacție. Răspunsul lui a fost: „Nu am simțit nimic. Sunt niște cuvinte goale…” A fost un șoc! Într-o fracțiune de secundă am înțeles că acei copii nu cunosc contextul social și istoric în care a fost scrisă această operă literară… Așa că rolul și locul Istoriei în societatea românească, cred că trebuie reconsiderate în sensul întăririi lor pentru că doar prin cunoașterea acestei istorii putem să ne considerăm cetățeni români ai Uniunii Europene. Să nu uităm să ne promovăm valorile naționale, chiar dacă apartenența noastră este acum la Uniunea Europeană. Să nu uităm că înainte de a fi europeni suntem români și primul lucru pe care îl avem de cultivat în această situație este dragostea pentru istoria națională”, a conchis dna ministru secretar de stat prof. Vasilica Ștefania Duminică.
Răsfoind „Portofoliul profesorului de istorie”, „biblia” pe care o avea în față, volumul ce avea să fie lansat cu acest prilej, coordonat de dna inspector școlar prof. dr. Elisaveta Roșu, directorul Cancelariei Prefecturii, dna Claudia Timofte, a constatat cu surprindere că în planul de învățământ la Teologia Ortodoxă, istoria este prevăzută doar cu o oră pe săptămână. Rugămintea domniei sale pentru profesorii de istorie este de a atrage elevii către istorie și de a le cultiva dragostea față de istoria națională și mondială.
„A fi profesor de istorie este un lucru nobil”
Dl prorector Sorin Șipoș a făcut câteva mici confesiuni și mărturisiri în alegerea profesiei. „A fi profesor de istorie sau a fi pasionat de istorie îți conferă un mare avantaj îți conferă acea stare de a te situa într-un anumit echilibru într-un moment în care societatea este zguduită, traversează momente de cumpănă. Istoria ne mai conferă ceva: o anumită tipologie umană, un anumit umanism, o anumită înțelepciune și înțelegere față de eroii noștri, față de cei care au greșit în trecutul nostru. A fi profesor de istorie este un lucru nobil, fiindcă vorbește despre eroi, despre oameni deosebiți, despre momente frumoase, dar și dificile”.
„Care este adevărul istoric?”
Felicitându-i pe organizatori, pe reprezentanții Ministerului Educației Naționale și pe profesorii de istorie, doamna deputat Florica Cherecheș a subliniat nobila profesie de dascăl. „Ca să fii profesor de istorie, și, în general, ca să fii un dascăl adevărat, trebuie în primul rând să iubești foarte tare materia ta și apoi să reușești să transmiți acest lucru copiilor. Să-i faci să-ți iubească materia. Să le prezentăm modele. Că aveți ce le prezenta din istorie. Să-i facem să reușească să contextualizeze anumite momente, să lege anumite lucruri. Să evităm greșeli care s-au făcut în propria noastră istorie. Pentru că încă sunt dezbateri cu privire la adevărul istoric. Care este adevărul istoric? Nu știu când vom rezolva această dilemă”, a mai spus doamna deputat Florica Cherecheș.
„Istoria este, prin sine, subiectivă”
Inspectorul general din minister, dl prof. dr. Doru Dumitrescu, și-a exprimat bucuria de a participa pentru prima oară în cei 16 ani pe care îi are în minister la o asemenea dezbatere inițiată de un inspectorat și oficialități ale statului „legată de rolul acestei discipline în planul de învățământ, atât de vitregită.
Istoria este, prin sine, subiectivă; noi trebuie să fim obiectivi în momentul în care o vedem, dar ea este subiectivă pentru că este făcută de oameni. Oamenii fac istoria. Ei o retrăiesc, o repovestesc, o retransmit, dar tot oamenii, prin subiectivismul lor. Iar obiectivitatea este unul dintre lucrurile foarte importante care ar trebui atinse în istorie”, a conchis inspectorul general din minister, dl prof. dr. Doru Dumitrescu.
Au urmat dezbaterile conduse de dna inspector școlar prof. dr. Elisaveta Roșu, la care a fost invitată să-și spună punctul de vedere și o olimpică națională, gojdista Sîrca Luana (din clasa a XII-a, pasionată de istorie, de patru ani olimpică națională).
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: În dezbatere „Locul și rolul disciplinei Istorie în societatea românească”.

Trimite email
sâmbătă, 20 aprilie 2024, 07:19:55 Ora de vară a Europei de Est