Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Neguțătorul de ochelari”, de la Școala Gimnazială Nr. 16

Cronica unui spectacol de teatru școlar

„Neguțătorul de ochelari”, de la Școala Gimnazială Nr. 16

Joi, 30 ianuarie 2014, la Școala Gimnazială Nr.16 - Oradea, a avut loc spectacolul de teatru școlar „Neguțătorul de ochelari”, după schița cu același nume de Tudor Arghezi.

În trupa „Micul Actor”- mereu înnoită - avem elevi din clasele a V-a A, a VI-a A, a VII-a A, harnici și inimoși. Dintre aceștia de menționat sunt: Demian Bastian, Vinter Andrada, Cherhat Timotei, Martin Patrisia, Tirpe Alexandra, Bat Raisa, Rațiu Carla, Ciuca Alexa, Zgîrd Carina, Pugna Elisei, Sabău Cristina, Matei Sergiu, care au interpretat rolurile piesei, cât și figuranții.
În magazinul de optică „La trei ochelari” se prezintă niște clienți ciudați care produc felurite încurcături. Vânzătorii sunt foarte nedumeriți, opticianul, dna Ferdy (reclamanta), Franț (un servitor), toți încearcă să reglementeze situația, dar sunt multe momente de confuzie a obiectelor de optică, din neștiință sau din superficialitate, ceea ce duce la comicul atât de gustat și de apreciat de spectatori, colegi ai elevilor-actori. În situația în care se confundă numărul ochelarilor cu numărul pantofilor, cu numărul casei sau cu numărul de înmatriculare al mijlocului de transport nu se poate să nu dai în râs. E necesar să știi ce este și la ce folosește oricare dintre aparatele: microscop, telescop, periscop și în niciun caz să nu le confunzi cu un episcop, sau că între instrumentele de măsură: pluviometru, barometru, densimetru, termometru nu-și are loc un taximetru.
Binoclul buclucaș, datorită căruia se face reclamația către optician, se pare că și-ar găsi niște utilizări practice, deoarece prezintă imaginile răsturnate și derularea acțiunilor în sens invers. În imaginația clienților necunoscători acesta ar putea evita unele catastrofe sau efecte de invazie a gândacilor, nepunând  la socoteală și cauzalitatea. Din aproape în aproape, se ajunge, prin analogie, la instrumente și aparate imaginare ca grasometru sau grasoscop, care au mare căutare. Clientul care a venit pentru a cumpăra ochelari e din ce în ce mai încurcat, aflând că numărul ochelarilor poate crește din an în an, ceea ce nu se observă la numărul casei sau la numărul de înmatriculare al mijlocului de transport. În final se clarifică o cauză esențială a neînțelegerilor generale, toată lumea este în deplină armonie.
Fragmentele muzicale au creat o ambianță potrivită temei, introducându-ne în lumea imaginară, iar mai apoi deconectându-ne de la aceasta. Atmosfera în timpul reprezentației s-a menținut deosebită, se observă că avem un public format din elevi bine educați în această direcție, public deja format, care apreciază teatrul, urmărind atent fiecare replică.
Aplicarea proiectului educativ școlar județean „Micul Actor”, cultural-artistic și literar, are deja un precedent și o continuitate de trei ani în școala noastră, interesul elevilor pentru acest domeniu nu poate decât să ne bucure. În trupă sunt implicați elevi din clase diferite, care au simț artistic și multe idei originale, voință și talent, dorință de a lucra în echipă, sunt receptivi la nou, ei asimilează ușor îmbinarea comunicării verbale cu a celei nonverbale, adaptată la text. Ei dau viață personajelor întâlnite în textul literar studiat. Cu multă determinare și implicare își confecționează din timp recuzita și decorurile potrivite pentru spectacol. Profesorii coordonatori, prof. Furtos Daniela, îndrumători, prof. Fărcuț Oana, direcțiunea, prof. Burcă Smaranda, profesorii din catedra de limba română, cei din catedra de arte și diriginții acestor elevi nu pot decât să se declare pe deplin mulțumiți de rezultatele unei activități rodnice. În urma multor exerciții de lectură pe roluri, de dramatizare, a activităților de confecționare de recuzită și decoruri, comunicarea este susținută de multiple achiziții de acest fel.
Printre altele, recenta reprezentație a transmis un mesaj, care a fost receptat: e necesar ca elevii să învețe temeinic. Interesul elevilor și al adulților față de actul cultural de acest tip constatăm că se menține în creștere, ceea ce ne dă un imbold pentru a ne continua activitatea în cadrul Trupei de teatru școlar a școlii noastre.
Prof. Furtos Daniela
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Neguțătorul de ochelari”, de la Școala Gimnazială Nr. 16.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:26:06 Ora standard a Europei de Est