Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„Neguțătorul de ochelari”, de la Școala Gimnazială Nr. 16

Cronica unui spectacol de teatru școlar

„Neguțătorul de ochelari”, de la Școala Gimnazială Nr. 16

Joi, 30 ianuarie 2014, la Școala Gimnazială Nr.16 - Oradea, a avut loc spectacolul de teatru școlar „Neguțătorul de ochelari”, după schița cu același nume de Tudor Arghezi.

În trupa „Micul Actor”- mereu înnoită - avem elevi din clasele a V-a A, a VI-a A, a VII-a A, harnici și inimoși. Dintre aceștia de menționat sunt: Demian Bastian, Vinter Andrada, Cherhat Timotei, Martin Patrisia, Tirpe Alexandra, Bat Raisa, Rațiu Carla, Ciuca Alexa, Zgîrd Carina, Pugna Elisei, Sabău Cristina, Matei Sergiu, care au interpretat rolurile piesei, cât și figuranții.
În magazinul de optică „La trei ochelari” se prezintă niște clienți ciudați care produc felurite încurcături. Vânzătorii sunt foarte nedumeriți, opticianul, dna Ferdy (reclamanta), Franț (un servitor), toți încearcă să reglementeze situația, dar sunt multe momente de confuzie a obiectelor de optică, din neștiință sau din superficialitate, ceea ce duce la comicul atât de gustat și de apreciat de spectatori, colegi ai elevilor-actori. În situația în care se confundă numărul ochelarilor cu numărul pantofilor, cu numărul casei sau cu numărul de înmatriculare al mijlocului de transport nu se poate să nu dai în râs. E necesar să știi ce este și la ce folosește oricare dintre aparatele: microscop, telescop, periscop și în niciun caz să nu le confunzi cu un episcop, sau că între instrumentele de măsură: pluviometru, barometru, densimetru, termometru nu-și are loc un taximetru.
Binoclul buclucaș, datorită căruia se face reclamația către optician, se pare că și-ar găsi niște utilizări practice, deoarece prezintă imaginile răsturnate și derularea acțiunilor în sens invers. În imaginația clienților necunoscători acesta ar putea evita unele catastrofe sau efecte de invazie a gândacilor, nepunând  la socoteală și cauzalitatea. Din aproape în aproape, se ajunge, prin analogie, la instrumente și aparate imaginare ca grasometru sau grasoscop, care au mare căutare. Clientul care a venit pentru a cumpăra ochelari e din ce în ce mai încurcat, aflând că numărul ochelarilor poate crește din an în an, ceea ce nu se observă la numărul casei sau la numărul de înmatriculare al mijlocului de transport. În final se clarifică o cauză esențială a neînțelegerilor generale, toată lumea este în deplină armonie.
Fragmentele muzicale au creat o ambianță potrivită temei, introducându-ne în lumea imaginară, iar mai apoi deconectându-ne de la aceasta. Atmosfera în timpul reprezentației s-a menținut deosebită, se observă că avem un public format din elevi bine educați în această direcție, public deja format, care apreciază teatrul, urmărind atent fiecare replică.
Aplicarea proiectului educativ școlar județean „Micul Actor”, cultural-artistic și literar, are deja un precedent și o continuitate de trei ani în școala noastră, interesul elevilor pentru acest domeniu nu poate decât să ne bucure. În trupă sunt implicați elevi din clase diferite, care au simț artistic și multe idei originale, voință și talent, dorință de a lucra în echipă, sunt receptivi la nou, ei asimilează ușor îmbinarea comunicării verbale cu a celei nonverbale, adaptată la text. Ei dau viață personajelor întâlnite în textul literar studiat. Cu multă determinare și implicare își confecționează din timp recuzita și decorurile potrivite pentru spectacol. Profesorii coordonatori, prof. Furtos Daniela, îndrumători, prof. Fărcuț Oana, direcțiunea, prof. Burcă Smaranda, profesorii din catedra de limba română, cei din catedra de arte și diriginții acestor elevi nu pot decât să se declare pe deplin mulțumiți de rezultatele unei activități rodnice. În urma multor exerciții de lectură pe roluri, de dramatizare, a activităților de confecționare de recuzită și decoruri, comunicarea este susținută de multiple achiziții de acest fel.
Printre altele, recenta reprezentație a transmis un mesaj, care a fost receptat: e necesar ca elevii să învețe temeinic. Interesul elevilor și al adulților față de actul cultural de acest tip constatăm că se menține în creștere, ceea ce ne dă un imbold pentru a ne continua activitatea în cadrul Trupei de teatru școlar a școlii noastre.
Prof. Furtos Daniela
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Neguțătorul de ochelari”, de la Școala Gimnazială Nr. 16.

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 15:46:06 Ora de vară a Europei de Est