Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

Alternative inovatoare în studiul matematicii

Alternatives for Innovative Math Study –AIMS

Alternative inovatoare în studiul matematicii

Proiectul „Alternative inovatoare în studiul matematicii” este un proiect Comenius–eTwinning cu conținut matematic derulat de elevi și profesori din șapte școli din țări diferite ale Europei.

Parteneri: România (coordonator), Franța, Italia, Olanda, Spania, Polonia, Grecia
Durata: doi ani școlari (2013-2014 și 2014-2015)
Vârsta elevilor: 11-16 ani
Proiectul are ca scop creșterea motivației elevilor pentru studiul matematicii, punctul său de pornire bazându-se pe următoarele două idei principale:
1. Numeroase studii din ultimii ani atrag atenția asupra diminuării motivației elevilor cu privire la matematică pe parcursul gimnaziului  și mai ales în ultimii ani ai acestuia, mergând până la instalarea unei anxietăți și chiar fobii legate de acest obiect de studiu, văzut ca fiind dificil și arid, mai ales în contextul stresului generat de apropierea examenelor, așteptările părinților și ale profesorilor. În special elevii care nu obțin cu ușurință rezultatele academice dorite, ajung la concluzia că „nu sunt buni la matematică”. În acest context, numărul celor care se îndreaptă spre cariere în care e necesar studiul matematicii a scăzut dramatic la nivel european (12% în Europa față de peste 45% în China). Proiectul nostru își propune să favorizeze implicarea elevilor, prin crearea altei imagini a acestui obiect, în special pentru cei care nu ating încă performanțele dorite la această materie.
2. În anul 1983 a fost lansată teoria Inteligențelor Multiple (Howard Gardner), care oferă o nouă interpretare a noțiunii de inteligență față de teoriile psihopedagogice anterioare (Jean Piaget). Astfel, inteligența nu mai este văzută ca o trăsătură standardizată, nativă, constantă pe parcursul vieții și cuantificabilă (de exemplu, măsurabilă prin testele IQ). Gardner afirmă că există 8 tipuri de inteligență (verbală, logico-matematică, vizual-spațială, kinestezică, muzical-ritmică, naturalistică, interpersonală și intrapersonală). Ele coexistă în fiecare individ, dar unul/unele dintre ele sunt dominante la acea persoană. Tipurile de inteligență pot fi dezvoltate de-a lungul vieții și deseori dezvoltarea unora le amplifică și pe celelalte. Ele au sediul în zone diferite ale creierului și pot acționa simultan sau separat. Din punct de vedere pedagogic,  cunoașterea și folosirea tipului de inteligență al elevilor va eficientiza învățarea, știut fiind că există copii care învață mai bine din explicații scrise, alții din diagrame sau imagini, alții prin acțiune sau lucrând în grup etc. Elevii pot conștientiza modul lor propriu de învățare și pot aprecia, de asemenea, modul de învățare al colegilor, chiar dacă este diferit de al lor.
Activități
Activitățile proiectului sunt de două tipuri: locale și transnaționale. La nivel local, toate școlile partenere vor dezvolta și partaja on-line activități pentru câte un (același) tip de inteligență pe o perioadă de aproximativ două luni, activitățile având loc într-o singură școală, toate sau doar o parte din școlile participante la proiect. Exemple  de activități: integrame, hărți conceptuale, cuvinte încrucișate, povestiri matematice (inteligența verbală), WebQuests, puzzle-uri, codificare de mesaje (logică), video/melodii inspirate de concepte matematice (muzicală/artistică), vânătoare de comori, construcții matematice, studiul influenței matematicii în sport (kinestezică), reprezentări geometrice cu GeoGebra, origami, pavaje matematice, recunoașterea geometriei în artă/arhitectură (vizual/spațială), jocuri matematice de grup, statistici legate de viața tinerilor, analiza prejudecăților legate de matematică (interpersonală), studiul simetriei în natură, aspecte matematice în biologie sau geografie (naturalistică). Mijloacele folosite vor fi diverse, de la obiecte concrete la aplicații software. Profesorii vor face observații, vor compara activitățile, le vor evalua, vor extrage metode aplicabile și în alte școli partenere. La nivel transnațional, vor avea loc întâlniri ale tuturor școlilor partenere astfel: în anul școlar 2013-2014 în Franța, Italia și Polonia, iar în anul școlar 2014-2015 în Spania, Grecia, Olanda și România. În timpul fiecărei reuniuni de proiect, toți participanții la reuniune vor crea activități pentru același tip de inteligență, planificate de către școala gazdă, în acord cu toate echipele. Activitățile vor fi evaluate într-un raport scris, după fiecare reuniune.
Produse finale principale
1. Kit didactic format dintr-un blog (1)/ DVD conținând materiale de învățare utile pentru a fi replicate/utilizate în școli și un ghid al profesorului (on-line/tipărit) – cuprinzând metode și strategii pentru predarea matematicii cu ajutorul inteligențelor multiple.
2. La nivelul participanților: • interes și implicare crescută la orele de matematică • rezultate școlare îmbunătățite • dezvoltarea de noi strategii de predare • competențe sporite pentru profesori și elevi
Primele activități sunt deja vizibile în spațiul virtual (2) și pe pagina wiki (3) a proiectului. Până în prezent au avut loc activitățile legate de inteligența interpersonală și intrapersonală. Astfel, elevii au studiat din punct de vedere statistic preferințele și  preocupările colegilor lor, au întocmit biografii ale unor matematicieni celebri, nu doar în format PowerPoint, ci și creând profile fictive de Facebook pentru aceștia, au caracterizat numeric țările partenere prin intermediul unor postere interactive, au calculat comparativ costul aceleiași prăjituri în toate cele șapte țări participante la proiect, au aflat care este tipul lor de inteligență dominant și au răspuns la un chestionar privind atitudinea lor față de matematică. Toate acestea sunt vizibile pe pagina dedicată (4) din spațiul virtual eTwinning al proiectului.
În perioada 17-22 oct. 2013 o delegație formată din doi elevi și doi profesori s-a deplasat la Charleville-Mezieres, Franța, fiind invitată de către școala parteneră Lycée Francois Bazin, ca să ia parte la prima întâlnire de proiect. Tema întâlnirii a fost „Utilizarea inteligenței interpersonale și intrapersonale în studiul matematicii”. Au luat parte la întâlnire elevi și profesori din toate cele 7 școli partenere din România, Franța, Italia, Olanda, Grecia, Spania și Polonia. Numărul de participanți a fost de aproximativ 45 de persoane.
Această comunicare reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar Comisia Europeană nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.
Prof. Vasilescu Irina,
Școala Gimnazială Nr. 195, sector 3, București
Adrese:
(1)   http://aimscomenius2013.wordpress.com/
(2)   http://new-twinspace.etwinning.net/web/p97560/welcome
(3)   http://aims-comenius.wikispaces.com/home
(4)   http://new-twinspace.etwinning.net/c/portal/layout?p_l_id=26155400
 P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Alternative inovatoare în studiul matematicii. 
 

Trimite email
joi, 29 februarie 2024, 10:06:33 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Felicitări, domnule președinte!

Apropo de recepția lucrărilor la Campusul de învățământ dual, înfăptuită ieri, 28 februarie 2024.
Așa ceva nu mai există în Bihor, dar poate că nu greșim afirmând că nici în țară nu s-a mai văzut o asemenea realizare deosebită în învățământ!