Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Liceul Tehnologic „Horea” a câștigat viza pentru Þara lui Andrei

Și proiectul „Ferma Horea - de la teorie la practică” are undă verde

Liceul Tehnologic „Horea” a câștigat viza pentru Þara lui Andrei

Eforturile continue depuse în ultimii ani pentru dezvoltarea instituției dau roade la Liceul Tehnologic „Horea”, din Marghita.

Din suita de proiecte scrise de echipele de profesori implicați face parte și proiectul „Ferma Horea - de la teorie la practică”, proiect care a primit undă verde, fiind pe placul  specialiștilor din  „Țara lui Andrei” - programul de responsabilitate socială susținut de Petrom. Prin acest nou proiect se urmărește valorificarea potențialului enorm pe care îl are liceul, prin specializările pe care le oferă spre studiu și prin moștenirea sa materială, ca reminiscență a fostului liceu agricol.
Echipa de proiect, formată din director, prof. Iulius Timar, director adjunct, prof. Traian Timar, Fazakas Aurica, Durnea Luminița, Oros Alina și Popa Adrian, se bucură pentru această nouă izbândă: proiectul aflat în derulare are valoarea de 5.000 de euro, iar prin această inițiativă, instituția și-a propus să redeschidă vechea fermă ecologică a școlii. Conform planului din proiect, se urmărește achiziționarea de vaci de lapte, a unui aparat de muls și a unor recipiente pentru depozitarea laptelui.  Scopul este acela de a facilita accesul elevilor la o practică europeană necesară în cadrul orelor de specialitate din domeniul veterinar, sporind calitatea educației pentru meseriile de tehnician veterinar, tehnician în analiza calității produselor, tehnician în agricultură ecologică etc. Astfel, elevii vor fi pregătiți teoretic și practic mult mai eficient, diploma oferită de școală fiind dublată de experiență, condiție necesară pentru a fi un specialist apreciat. 
Mai mult, în mod direct, de această investiție, vor beneficia și ceilalți elevi ai liceului de la alte specializări, care vor avea acces la producția de lapte proaspăt și biologic, pe care îl vor putea consuma de la un dozator de lapte, din incinta școlii. Astfel li se oferă o alternativă sănătoasă la mâncarea de tip fast-food, pe care o consumau cu precădere. Indirect, de acest demers, vor beneficia toți membrii comunității locale, iar efectele se doresc a fi pe termen lung.
De asemenea, conducerea școlii și-a propus  crearea de rețele de colaborare cu instituții locale specializate, precum Laboratorul de Analiză a Produselor Alimentare din Marghita, ca semn al deschiderii Liceului Tehnologic ”Horea” spre  comunicare  și dezvoltarea societății. În altă ordine de idei, liceul va putea fi un exemplu  de  urmat de întreaga comunitate pentru practicarea unei vechi îndeletniciri: agricultura ecologică sănătoasă, generatoare de produse de consum biologice și ecologice.
Prof. Alina Oros

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 22:58:57 Ora standard a Europei de Est