Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Adrian Curaj a prezentat Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, cu elemente de specializare inteligentă

Miercuri, în Aula Magna

Adrian Curaj a prezentat Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, cu elemente de specializare inteligentă

Dl prof. univ. dr. Adrian Curaj, directorul general al Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), a fost miercuri (5 februarie 2014) oaspetele universitarilor orădeni.

Pentru marele public trebuie să spunem cine este și ce face UEFISCDI?
Răspunsul în aflăm chiar de pe site-ul agenției.
„Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) este o instituție publică cu personalitate juridică aflată în subordinea Ministerului Educației Naționale (MEN), iar funcțional consiliilor consultative ale MEN cu atribuții în domeniul învățământului superior, cercetării științifice, dezvoltării și inovării. Asigurăm activitatea executivă a Consiliului Național de Statistică și Prognoză a Învățământului Superior (CNSPIS), Consiliului Național al Cercetării Științifice (CNCS), Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS),  Consiliului Național al Bibliotecilor Universitare (CNBU), Consiliului de Etică și Management Universitar (CEMU), inclusiv activitățile de alocare a resurselor financiare de la bugetul de stat și din alte venituri, precum și desfășurarea altor activități privind implementarea în sistem descentralizat a politicilor și programelor MEN privind învățământul superior, cercetarea, dezvoltarea și inovarea;
Coordonam, sub îndrumarea științifică a consiliilor CNCS și CCCDI, programe din cadrul Planului National pentru Cercetare, Dezvoltare si Inovare (PNCDI II).
Realizăm și implementăm proiecte de dezvoltare institutionala si de sistem, referitoare la învățământul superior, cercetare, dezvoltare și inovare, cu finanțare națională și internațională, cu avizul MEN.
Oferim consultanță și asistență tehnică pentru elaborarea și conducerea de proiecte la programele interne și internaționale de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și stimulare a inovării”.
Cine este dl prof. univ. dr. Adrian Curaj?
Directorul general al Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării  (UEFISCDI) este profesor universitar la Facultatea de Automatică și Calculatoare a Universității Politehnica din București.
Miercuri, în Aula Magna a Universității din Oradea, domnia sa ne-a prezentat Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, cu elemente de specializare inteligentă.
„Rata de succes a proiectelor din România este mult sub cea din mediul internațional”
Pentru început, directorul general s-a referit la agenția pe care o conduce, fiind convins de „forța instituțiilor”; șeful agenției a vorbit despre proiectele de parteneriat, despre transparență și despre „chinurile facerii”…
„Elementul care ar putea debloca, pur și simplu, energii fantastice ar fi o autonomie reală a școlii românești, a universităților românești”. Cu sinceritate și curaj, directorul UEFISCDI a pus punctul pe i arătând că „Rata de succes a proiectelor din România este mult sub cea din mediul internațional, câștigă unu din șase sau unu din șapte; pierdem cinci proiecte câștigăm unu, scriem multe, încercăm să ne asociem cu cei mai buni, cei mai puternici, pentru a avea succes!”
În cadrul conferinței, domnia sa a subliniat importanța ecosistemului de inovare în cercetare și dezvoltare, antreprenoriat și excelență; privit cu lupa, într-o regiune micuță, acest ecosistem cuprinde firme și universități, actori diverși, mai mari sau mai mici, care au proiecte de cercetare, au legături în afară, excelente, exportă, dar nu colaborează deloc între ele, nu se cunosc, pur și simplu, iar  directorul se întreabă: „Ce-ar însemna să-i faci să lucreze și între ei?”
Referindu-se la fondurile care pot fi accesate prin proiectele europene, dl profesor constată că „Dacă am avea posibilitatea să accesăm mai ușor niște fonduri de risc, poate că mai mulți dintre noi și-ar pune ideile în practică și mă gândesc la tinerii din jurul nostru”.
Credibilitatea și masa critică
„Îmi propun orice, dar dacă din ce mi-am propus nu mă țin de niciun fel de cuvânt, atunci chiar nu pot să obțin nimic. Ne lipsește masa critică. Dacă nu avem masă critică, povestim ce vrem noi, că suntem buni, frumoși, puternici, schimbăm lumea. N-avem masă critică. Vin tinerii lângă noi, construiesc, dar nu-i mobilizăm, nu-i mișcăm unde trebuie, nu admitem ce trebuie… Deci n-avem masă critică”.
Aflăm apoi că pentru anul 2020, România și-a propus 2 % investiții, 1 la sută public, 1 la sută privat pentru cercetare.
Evaluând condițiile geografice favorabile de care dispunem (Dunărea și Marea Neagră) și unele realizările importante, fie și numai centrala nucleară de la Cernavodă și centrala de la Turnu Măgurele, dl prof. Adrian Curaj avea să sublinieze faptul că strategic vorbind România este un lider regional și poate deveni chiar mondial, dar ceva nu funcționează, undeva există un blocaj și pentru a ieși din acest impas trebuie identificate prioritățile și politicile corespunzătoare.
Ovidiu Dan   

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:45 Ora standard a Europei de Est