Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Modele de conduită și comunicare pentru elevi

Diseminare comunitară a parteneriatului școlar multilateral ACTIVE

Modele de conduită și comunicare pentru elevi

Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea a desfășurat în data de 29 ianuarie 2014 o acțiune de diseminare către comunitatea locală a proiectului școlar multilateral Comenius ACTIVE (Active Communication Training in Vocational Education), cel de al treilea din seria de programe sectoriale Comenius câștigate de institutia școlară cu profil tehnnologic și vocațional.

Derulat prin Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, programul întrunește șapte țări europene ce explorează aspecte ale comunicării nonverbale de succes în spațiul profesional european.
Cea dintâi vizită de lucru a avut loc în La Reunion, teritoriu de peste mări al Franței, unde elevii au descoperit împreună tehnici de comunicare verbală și nonverbală în inițierea contactelor interpersonale. Pe ordinea de zi a mobilității din Oceanul Indian au figurat activități ludice și dramatice de un înalt nivel instructiv și formativ. Scopul atelierului de lucru organizat de coordonatoarea de proiect, prof. Curpaș Anca, a fost acela de a disemina și multiplica rezultatele experienței de învățare printre elevii și profesorii din cadrul școlii orădene, recreând condiții similare de inițiere a relațiilor formale și nonformale prin ice-breakers, energizers, jocuri de formarea a sintalității grupului. Prin tehnici ale nonverbalității (mimă, joc de rol, simulare, paraverbalitate), aceste activități motrice și de joc au generat punți de comunicare între elevi și profesori de vârste și profiluri vocaționale diferite.
Un alt element de interes al evenimentului l-a constituit atelierul plastic în cadrul căruia elevii au realizat drapelurile țărilor partenere și au exersat involuntar tehnicile de comunicare nonverbală necesare muncii în echipă într-o atmosferă de relaxare și bucuroasă cooperare.
Pe parcursul celor doi ani de derulare, multilateralul ACTIVE își propune să îi echipeze pe elevi cu modele de conduită și comunicare necesare integrării cu succes pe piața muncii din diferite societăți  ale statelor UE, și deopotrivă cu competențe și abilități personale și de comunicare pentru integrarea profesională și de cetățenie europeană activă. Pentru că proiectul este centrat pe elevi, aceștia sunt implicați în toate etapele de realizare, de la planificarea acestuia, până la evaluare și diseminarea rezultatelor. Totodată, acest proiect va permite echipelor de profesori și directori de școli din țările partenere să împărtășească experiențe și informații, să testeze și să pună în practică noi abordări pedagogice și manageriale.
Prof. Curpaș Anca
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Modele de conduită și comunicare pentru elevi.

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:45:59 Ora standard a Europei de Est