Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiecte naționale

Specialiştii Centrului de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bihor, alături de elevi, părinţi și profesori și în acest semestru

Proiecte naționale

Agenţia Naţională Antidrog (A.N.A.) continuă, şi în acest semestru al anului şcolar, proiectele de prevenire a consumului de tutun, alcool şi droguri, prin promovarea alternativelor de viaţă sănătoasă şi dezvoltarea abilităţilor de refuz a consumului acestor substanţe.

Aceste proiecte se adresează elevilor pe cicluri de şcolarizare (preşcolar, primar, gimnazial şi liceal) şi conţin teme adaptate nivelului lor de înţelegere şi asimilare.
Activităţile de informare şi conştientizare privind efectele pe care le produce consumul de droguri şi de substanţe noi psihoactive asupra organismului continuă în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţul Bihor, adaptate contextului actual de învăţământ.
Agenţia Naţională Antidrog (A.N.A.), prin centrele teritoriale, este în continuare un sprijin pentru mediul școlar, contribuind la construirea, consolidarea și securizarea  sistemului de valori al elevilor.
Astfel, în cadrul proiectelor, pe care Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog (C.P.E.C.A.) Bihor le-a propus pentru acest an şcolar, sunt prevăzute şi module de formare destinate părinţilor şi cadrelor didactice, care au ca obiective dezvoltarea reţelei de specialişti, formarea de abilităţi privind consolidarea relaţiilor familiale, controlul şi soluţionarea conflictelor şi de luare a deciziilor, formarea şi consolidarea abilităţilor emoţionale, exersarea comunicării în familie şi formarea de atitudini potrivite cu privire la consumul de droguri şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive.
Și în acest nou semestru al anului şcolar 2020-2021, C.P.E.C.A. Bihor dezvoltă, implementează și coordonează activitățile proiectelor naționale de tradiţie, precum „Mesajul meu antidrog", „Fred Goes Net", ,,Necenzurat", campania de prevenire a noilor substanțe psihoactive „Fii liber!", proiecte de dezvoltare emoţională şi de formare a deprinderilor de viaţă sănătoasă în rândul copiilor de vârstă preşcolară şi şcolară mică, respectiv ,,Cum să creştem sănătoşi", ,,ABC-ul emoţiilor",  precum și un  proiect adresat exclusiv părinţilor „Eu și copilul meu", după cum urmează:
1. Proiectul naţional Mesajul meu antidrog
Obiectiv: Dezvoltarea unor atitudini şi practici de viaţă sănătoasă, precum şi promovarea modalităţilor sănătoase de petrecere a timpului liber, ca alternativă la consumul de droguri, în rândul elevilor din învăţământul gimnazial şi liceal, în anul şcolar 2020-2021.
Proiectul reprezintă un concurs naţional în cadrul căruia elevii îşi exprimă, într-o formă de comunicare artistică sau prin sport, opiniile şi atitudinile lor în legătură cu consumul de droguri.
Pentru anul şcolar 2020-2021, proiectul se desfăşoară pe următoarele secţiuni: film scurtmetraj, spot video, arte vizuale-grafică, pictură, fotografie și free-style, iar termenul limită de transmitere a lucrărilor participante este 31.03.2021.
2. Proiectul naţional „Fred goes net"
Obiectiv: Realizarea de intervenţii timpurii în rândul elevilor (14-19 ani) care au fost identificaţi/depistaţi pentru prima oară în legătură cu consumul de droguri în scopul evitării transformării consumului experimental şi ocazional în consum regulat, în anul şcolar 2018-2019.
Acest proiect a fost derulat şi evaluat cu succes în Germania între anii 2000-2004. În perioada 2007-2010, în cadrul unui proiect cu finanţare europeană, a fost pilotat de nouă ţări partenere: Austria, Belgia, Germania, Irlanda, Islanda, Letonia, Polonia, Slovenia şi România. Proiectul este introdus în baza de date cu exemple de bună practică din domeniul reducerii cererii de droguri din Uniunea Europeană-EDDRA.
Începând cu anul 2011, Agenţia Naţională Antidrog a implementat acest proiect la nivel naţional prin intermediul C.P.E.C.A., în parteneriat cu structurile Ministerului Educaţiei Naţionale.
3. Proiectul naţional „Cum să creştem sănătoşi"
Obiectiv: Promovarea unui stil de viaţă sănătoasă în rândul copiilor de vârstă preşcolară şi şcolară mică (clasa pregătitoare), punând accent pe importanţa adoptării unui stil de viaţă sănătos (alimentaţie, igienă, mişcare), a comportamentelor sănătoase (fără fum de tigară, alcool şi medicamente fără prescripţie medicală) şi a modalităţilor adecvate de rezolvare a conflictelor fără violenţă şi de luare a deciziilor.
Activităţile sunt concepute în concordanţă cu nivelul de dezvoltare socio-emoţională al copiilor de vârstă preşcolară şi şcolară mică, astfel încât să fie atractive şi uşor de înţeles. Copiii vor învăţa prin joc şi activităţi practice (desenat, decupat, scenete etc.) care sunt comportamentele care îi ajută să se dezvolte sănătos şi cum să se ferească de comportamentele periculoase.
4. Proiectul naţional „ABC-ul emoţiilor"
Obiectiv: Dezvoltarea emoţională a elevilor din clasele I şi a II-a, în vederea neînceperii sau întârzierii debutului consumului de droguri, la nivel naţional, în anul şcolar 2020-2021.
,,ABC-ul emoţiilor" este un proiect de formare şi consolidare a abilităţilor emoţionale cu rol de factori de protecţie în prevenirea consumului de droguri, punând accent pe conştientizarea de sine, abilităţile de comunicare asertivă, gestionarea emoţiilor negative, abilitatea de a face faţă presiunii grupului şi de adoptare a deciziilor pentru o dezvoltare sănătoasă.
5. Proiectul naţional „Necenzurat"
Obiectiv: Formarea în rândul elevilor (12 - 14 ani) a unor abilităţi de viaţă, necesare luării unor decizii informate, corecte şi responsabile în legătură cu consumul de tutun, alcool şi droguri, la nivel naţional, în anul şcolar 2020-2021.
,,Necenzurat" este denumirea adaptată a proiectului ,,UNPLUGGED", finanţat de Comisia Europeană - prin The European Drug Addiction Prevention (EU-DAP).
Evaluarea proiectului la nivel european a arătat eficienţa acestuia în întârzierea vârstei de debut în consumul de droguri şi în reducerea consumului de alcool, tutun şi canabis în rândul grupului ţintă (12-14 ani).
6. Campania națională „Fii liber!"
Principalele obiective ale campaniei naționale media de prevenire a consumului de noi substanţe psihoactive (NSP) sunt creşterea nivelului de informare, sensibilizare şi conştientizare cu privire la efectele medico-psiho-sociale ale consumului de substanţe noi psihoactive, precum şi dezvoltarea unor atitudini şi practici de viaţă sănătoasă la nivelul populaţiei generale cu vârsta cuprinsă între 15 şi 64 de ani, cu accent pe populaţia şcolară şi la risc de consum de droguri, respectiv 15-34 de ani.
Prin derularea acestei campanii, Agenţia Naţională Antidrog îşi propune informarea, educarea și conștientizarea elevilor şi studenţilor în legătură cu efectele și riscurile consumului de substanțe noi psihoactive, în vederea neînceperii şi/sau evitării trecerii de la consumul ocazional sau recreaţional, la consumul regulat la nivelul populaţiei generale.
7. Proiectul naţional „Eu și copilul meu"
Obiectiv: Creşterea nivelului de sensibilizare şi responsabilizare a familiilor în vederea oferirii de modele pozitive copiilor, prin participarea la şedinţe de informare, educare şi conştientizare cu privire la efectele consumului de droguri, la nivel naţional, în anul şcolar 2020-2021.
Prin intermediul acestui proiect ne propunem să consolidăm legăturile afective dintre membrii familiei (părinte-copil, părinte-părinte, copil-copil), dintre aceştia şi şcoală, aplicând sistematic metode fundamentate ştiinţific. Proiectul conţine nouă activităţi interactive cu părinţii, conţinând şi aplicaţii cu caracter ludic: Să facem cunoştinţă, Nevoile copilului meu, Ce fel de părinte sunt?, Cum comunicăm eficient cu copiii, Cum controlăm conflictele din familie, Cum stabilim reguli şi pedepse, Cum supraveghem anturajul copilului,  Cum afectează familia consumul de tutun, alcool şi droguri şi Gala de absolvire.
Cadrele didactice care doresc informații suplimentare cu privire la modalitățile de implementare a proiectelor și campaniei, se pot adresa C.P.E.C.A. Bihor, prin intermediul adresei de e-mail cpeca.bihor@ana.gov.ro sau la numărul de telefon 0259-414.515.
C.P.E.C.A. Bihor

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 12:01:15 Ora standard a Europei de Est