Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnire cu un expert român în astronomie, instruit la NASA

Vineri, 22 octombrie, la Şcoala Americano Română din Oradea

Întâlnire cu un expert român în astronomie, instruit la NASA

Vineri, 22 octombrie 2021, la Şcoala Americano Românã din Oradea a avut loc un eveniment de mare interes pentru elevi, susţinut de doamna prof. Valentina Matei, profesor de fizică la Şcoala Gimnazială ,,Dacia".

,,Iubesc copiii şi îmi place să lucrez cu ei, mai ales dacă văd că le place ceea ce îi învăţ", afirma recent, într-un interviu, doamna  prof. Matei.
Pasionată de astronomie, a organizat în  ultimii ani, cercuri pe această temă cu elevii orădeni şi chiar un cerc de ştiințe spaţiale, în care a combinat astronomia cu fizica şi chimia, iar în anul 2012 a înfiinţat în Oradea Clubul de Astronomie şi Ştiinţe Spaţiale care încurajează tinerii să participe la astfel de proiecte.
Doamna prof. Matei le-a împărtăşit elevilor şcolii noastre experienţa extraordinară pe care a dobândit-o în domeniul astronomiei, încercând astfel să le deschidă interesul pentru cunoaşterea spaţiului celor care formează generaţia de mâine a lumii.
Dânsa a precizat că în anii 2008 şi 2011, a avut şansa să fie selectată într-un program de perfecţionare în ştiinţe spaţiale, de către Centrul Educaţional al NASA (Hunstville, Alabama, SUA), participând la antrenamente/ simulări, alături de astronauţii care se pregătesc pentru misiuni spaţiale, atât în cadrul Centrului Spaţial Marshall din Huntsville, cât şi în Centrul Spaţial Kennedy din Florida.
Totodată, doamna profesoară a participat la proiecte educaţionale care vizează misiuni ştiinţifice ale NASA: GRAIL MoonKAM, GLOBE, ISS EarthKAM.
În cel mai nou proiect de colaborare, încheiat cu Universitatea din California, doamna profesor Matei reprezintă România, ţara noastră fiind printre primele 18 ţări din lume acceptate să participe la realizarea acestor proiecte legate de misiunile spaţiale americane. În cadrul proiectului ,,Faulkes Telescope Project" a avut acces la două telescoape profesionale, cu diametrul obiectivelor de 2 metri, situate în Hawaii şi Australia, pentru a urmări posibile regiuni în care se formează stele, dar şi planete terestre în jurul acestora (exoplanete).
Dornici să cunoască mai mult despre sistemul solar, despre planete şi existenţa unor forme de viaţă extraterestre, elevii i-au adresat doamnei profesor o serie de întrebări, la care au primit cele mai interesante răspunsuri, adecvate vârstei lor.
În finalul evenimentului, împreună cu doamna profesor, elevii mai mari au realizat o imagine a planetei Pământ, prin imprimarea palmelor lor, colorate în culorile Terrei (albastru, verde, galben, maro, alb) pe un panou care a fost ulterior adăugat mini-expoziţiei pregătite în sala de festivităţi a Şcolii Americano Române.
Încântaţi de această întâlnire extrem de interesantă şi pasionaţi să descopere răspunsuri tot mai multe legate de viaţa în spaţiu, copiii şi-au manifestat dorinţa de a o revedea pe doamna profesor Matei în cadrul unor întâlniri viitoare.
 
Felicitări, dragilor, pentru întâlnirea cu doamna profesor Valentina Matei!
 
Dragi copii, stimați profesori,
Dacă veți intra pe www.ovidan.ro la Școala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu" din Oradea, printre cele 167 de articole postate la această școală, veți găsi articolul Concursul internațional de eseuri „Cassini - Astronom", ediția 2009 sau ,,Spre înălțimi împreună"...
În cel de-al doilea articol, spre exemplu, copiii de la ,,Bălcescu" s-au întâlnit, în 2010, tot așa cu o doamnă profesor de matematică, doamna Dorina Szatmari, care așa după cum scria Ioana Dzițac, a participat în 2006 și 2007, la Alabama și Florida, la Centrul educațional al NASA...
Frumos articol și curios destin pentru Ioana Dzițac...
Citiți și vă veți minuna!
(OviDan)
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Întâlnire cu un expert român în astronomie, instruit la NASA.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 11:18:34 Ora standard a Europei de Est