Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cultivați limba, sădiți dragostea și veți fi mulțumiți!”

Școala de vară – „Cunoaștere-educație-dezvoltare”

„Cultivați limba, sădiți dragostea și veți fi mulțumiți!”

„Cultivați limba, sădiți dragostea și veți fi mulțumiți!
Să duceți cu credință ceea ce ați învățat, ceea ce trebuie să faceți!”
Sunt îndemnurile pe care le-a adresat cursanților conf. univ. dr. Ioan Sabău, prodecanul Facultății de Științe Socio-Umane din cadrul Universității din Oradea, ieri (luni, 13 iulie 2009), la deschiderea celei de-a II-a ediții a Școlii de vară, cu tema „Cunoaștere-educație-dezvoltare”.

 La fel de provocatoare și de pertinente au fost și cuvintele adresate și de ceilalți invitați: lect. univ. drd. Gina Tiurbe – directorul Casei Corpului Didactic Bihor, prof. univ. dr. Vasile Marcu – directorul D.P.P.P.D., prof. Gheorghe Troie - inspector școlar general adjunct al I.S. J. Bihor, prof. Ioan Șereș - inspector școlar, conf. univ. dr. Cecilia Sas – responsabilul acestui program (moderatorul manifestării).  
 Ca și prima ediție a Școlii de vară, de anul trecut, și actuala ediție este organizată de Universitatea din Oradea, Facultatea de Științe Socio-Umane, Catedra de Științe ale Educației (conf. univ. dr. Cecilia Sas, lect. univ. drd. Cristina Florescu și asistent univ. drd. Denisa Boroș).
 Pledoarie pentru dezvoltarea emoțională a elevilor
 „Timp de patru zile (de luni până joi, inclusiv), în sala de conferințe a Hotelului „Termal” din Băile Felix, se face pledoarie pentru „Cunoaștere-educație-dezvoltare”, tema actualei sesiuni fiind centrată pe dezvoltarea emoțională a elevilor.
 Fiecare modul tematic cuprinde o abordare teoretică și o activitate practică, iar la încheierea cursului de formare continuă, se vor elibera diplome și certificate de participare”, ne-a declarat asistent univ. drd. Denisa Boroș, reprezentant al organizatorilor.
 La actuala sesiune de perfecționare profesională participă 46 de dascăli (educatoare, învățători, institutori și profesori din Oradea și județul Bihor). Pe agenda reuniunii figurează subiecte precum: Să educăm prin intermediul emoțiilor, Didactica metaemotivă, Reglarea emoțională, Curriculum emoțional (dr. M.A. Zanetti și Valeria Cavioni, de la Universitatea din Pavia, Italia), la Empatia și aptitudinea didactică (conf. univ. dr. Cecilia Sas), Integrarea copiilor cu CES și relațiile interpersonale (conf. univ. dr. Ioan Chelemen), Dimensiuni interculturale în educație. Surse de motivație și autonomie (lect. univ. dr. Florin Ciobanu), Indisciplina în context școlar (lect. univ. drd. Gina Tiurbe), Dezvoltarea emoțională a copiilor cu performanțe școlare scăzute (as. univ. drd. Denisa Boroș), Identificare și control emoțional la vârstele preșcolară și școlară mică (as. univ. drd. Andra Vătășescu), Specificul cunoașterii grupurilor (lect. univ. drd. Karla Peter), Managementul grupei/clasei (lect. univ. drd. Cristina Florescu).
 Prima temă a Școlii de vară a fost susținută de dr. Maria Assunta Zanetti (de la Universitatea din Pavia, Italia). Cursul s-a referit la direcțiile de cercetare și studiu intreprinse, dezvoltarea copiilor, cu accent pe cultivarea limbajului și dezvoltarea emoțională, probleme de indisciplină, agresivitatea manifestată la nivel virtual, indusă prin mass-media, precum și rezultatele colaborării cu direcțiile de învățământ din regiunea Lombardia. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Cultivați limba, sădiți dragostea și veți fi mulțumiți!”

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:06 Ora standard a Europei de Est