Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Pentru tratarea diferențiată, trebuie să cunoști foarte bine copiii!”

Vineri, la cercurile pedagogice ale dascălilor, la Școala Dacia”

„Pentru tratarea diferențiată, trebuie să cunoști foarte bine copiii!”

Elevii din învățământul preuniversitar au avut parte vineri (29 martie 2013), de o zi specială, în care s-au desfășurat cercurile pedagogice ale cadrelor didactice.

Cei mai mulți s-au bucurat de o zi liberă.
La Școala Gimnazială „Dacia” din Oradea, elevii claselor I C și a II-a B au fost prinși în activitatea de cerc.
Ne-am delectat și noi la o oră de cerc pedagogic, alături de elevii dnei profesor Florica Hava. Ei s-au întrecut în a face matematică distractivă, dozată diferențiat pe grupe omogene și eterogene, ba chiar și individualizat. A fost cazul unui băiețel, care s-a alăturat mai târziu colectivului clasei. Specific acestei vârste este forma intuitiv concretă în care sunt formulate cerințele, sarcinile și problemele, folosind lucruri și obiecte din mediul lor natural și apropiat, lucruri îndrăgite, care le produc plăcere, iar aprecierile abundă pentru a-i stârni și motiva în activitate. Exercițiile și problemele au fost multe și variate, dozate diferențiat, potrivit ritmului de lucru și categoriilor de inteligență multiplă. Au alternat activitățile de muncă independentă individuală și în grup cu activități frontale în care unii rezolvau anumite exerciții la tablă, explicând procedeul de calcul. Nimeni însă nu aștepta să copieze rezultatul de pe tablă. Creativitatea și originalitatea în compunerea unor probleme s-au îmbinat armonios cu interdisciplinaritatea. Iar activitatea, în ansamblu, a avut darul de a fi antrenantă, plăcută, având multiple valențe instructiv-educative, stimulând competitivitatea și dezvoltând calități pozitive de voință și caracter.
La analiza lecției, aveam să constatăm că și cealaltă lecție demonstrativă, susținută de dna profesor Felicia Cheregi, a fost la fel de densă și interesantă. Cu alte cuvinte, lecțiile au reliefat varii metode de tratare diferențiată a elevilor pentru a asigura creșterea calității actului educațional. În bloc, colegii care au făcut aprecieri pe marginea celor două lecții asistate au surprins esențialul, evidențiind în egală măsură activitatea susținută, originală și creativă a elevilor, abilitatea și măiestria cadrului didactic în organizarea și desfășurarea muncii, pe grupe și individual, cu  lansarea de provocări și aprecieri, menite să întrețină arderea și angajamentul.
În cuvântul său, doamna profesor inspector de specialitate, Ianța Felicia, avea să sublinieze faptul că „Pentru tratarea diferențiată, trebuie să cunoști foarte bine copiii! Cunoscându-i poți aborda variat tratarea diferențiată, atât pe grupe omogene, cât și eterogene, în funcție de curba lui Gauss și ritmul propriu de învățare, în funcție de inteligențele multiple printr-o abordare interdisciplinară, cu obiective diferențiate bine definite și bine măsurabile!
M-a onorat participarea la o asemenea activitate și m-a bucurat să văd o activitate de înaltă ținută didactică, răspunzând perfect provocării unei teme extrem de vaste și de generoase”, a mai spus doamna inspector Felicia Ianța.
Inteligențele multiple
Referatul, întocmit de dna profesor Lucia Leț, a abordat problema inteligențelor multiple, dar nu s-a rezumat doar la a enumera fiecare din cele opt (chiar 9) forme de inteligență multiplă, în a teoretiza sec și obositor, ci le-a tratat profesionist, exemplificând totul, trecând fiecare formă prin filtrul dascălului cu experiență, capabil să le discearnă și să le valorifice de la caz la caz (de la elev la elev). Să mai spunem că în holul de la intrarea în școală, pe două panouri, erau prezentate două proiecte, aparținând doamnelor prof. Teodora Sîncelean și Diana Zlibuț. Proiectul Dianei, intitulat Dulce Românie, suflet românesc, a ajuns la ediția a III-a. Ovidiu DAN
Foto: Dan Ovidiu & Toth Mirela
P.S. Pentru mai multe poze (86 de poze), accesați Galeria foto: „Pentru tratarea diferențiată, trebuie să cunoști foarte bine copiii!”

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:20:27 Ora standard a Europei de Est