Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Donați timp! Voluntariatul între necesitate și posibilități de realizare”

Luni, masa rotundă intitulată

„Donați timp! Voluntariatul între necesitate și posibilități de realizare”

Prima săptămână a lunii iulie a debutat la Departamentul de Psihologie al Universității din Oradea cu o întâlnire derulată în cadrul Practicii de specialitate a studenților de la programul de studii Psihologie în cadrul căreia a avut loc o masă rotundă, intitulată „Donați timp! Voluntariatul între necesitate și posibilități de realizare”.

Evenimentul, organizat de dna lect. univ. dr.  Daniela Roman, i-a avut ca invitați pe dna prof. univ. dr. Elena Bonchiș, directorul departamentului, dna conf. univ. dr. Monica Secui, coordonatorul programului de studii Psihologie, dl psiholog principal Pugna Teodor, președintele Filialei Bihor a Colegiului Psihologilor din România, dna lect. asociat Mioara Salloum, dna prof. psihopedagog Teodora Pantazi de la C.S.E.I. Nr. 1, Oradea și președinte al Asociației C.E.S. (Colaborăm Educăm Sprijinim), însoțită de trei voluntari europeni, tutori de practică ai studenților psihologi, precum și numeroși studenți.
Protagonista evenimentului a salutat și a prezentat invitații, precum și agenda întâlnirii. În deschidere, a vorbit despre identitatea profesională: „Intrarea în profesie este un moment foarte important în viața fiecăruia. Integrarea (și reușita) în profesie este o componentă principală a identității de sine și o măsură a fericirii în viață, dar și o dominantă de prim rang a personalității tinerilor din societatea actuală”...
Au fost trecute în revistă instituțiile care au găzduit practica (Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, (D.G.A.S.P.C.) Bihor, Colegiul Național „Iosif Vulcan”, Oradea, Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu”, Oradea, „Psiho-Vest” Oradea, Școala Auto-Dorina, C.S.E.I. Nr 1, Oradea, Școala Gimnazială Nr. 16, Oradea, Școala Gimnazială „Ioan Slavici”, Oradea, Grădinița  Nr. 28, Oradea, Liceul Tehnologic Nr. 1, Dobrești, Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș”, Beiuș) cărora le-a mulțumit pentru colaborarea fructuoasă. Dna lector a menționat competențele cheie dobândite de studenți pe parcursul stagiilor de practică: competența de a utiliza în mod interactiv instrumente, de a interacționa în grupuri sociale eterogene (competențe sociale), de a acționa autonom,  subliniind că pentru a se comporta în deplină autonomie, studentul trebuie să se întoarcă spre viitor și să fie conștient de mediul său, de dinamica socială și de rolurile pe care unii sau alții le joacă sau vor să le joace. Trebuie, de asemenea, să aibă o imagine de sine consolidată și să fie capabil de a-și traduce nevoile și dorințele în acte de voință: decizia, alegerea și acțiunea”.
Le-a vorbit apoi invitaților despre oportunitatea studenților din anul terminal de a realiza practica în cadrul Proiectului POSDRU – PractiPASS -  Programul de practică pentru studenți „Protecția copilului – de la teorie la practică”- Nr. contract: POSDRU/90/2.1/ S/61957; proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, având-o ca manager pe dna decan, prof. univ. dr. Floare Chipea.
La rândul său, dna prof. univ. dr. Elena Bonchiș a subliniat rolul practicii de specialitate, dar și a celei psiho-pedagogice  în formarea profesională a viitorilor psihologi și în conturarea identității de sine. „În cadrul învățământului actual se impune o reconsiderare a locului și rolului practicii de specialitate, care trebuie privită cu maximă responsabilitate. În formarea și dezvoltarea competențelor profesionale și transversale,  în ciclul de licență, aplicațiile realizate în instituțiile de practică sunt esențiale”. Dna director de departament  a apreciat că pregătirea excepțională este abia suficientă în domeniul psihologiei, iar cei care exercită profesia de psiholog și consilier  trebuie să-și aprofundeze specializarea, să crească eficiența muncii lor și să-și facă neapărat cunoscute realizările în instituția în care lucrează și dincolo de ea.
Donează timp!...
Masa rotundă: „Donează timp”,  a fost centrată pe problematica voluntariatului. Dna lect. Daniela Roman a  vorbit despre rolul voluntariatului din perspectiva psihologică, dar și a moralei creștine văzut ca și o împlinire a poruncii iubirii față de aproapele nostru.
Reprezentând Colegiul Psihologilor din România - Filiala Bihor, dl psiholog Teodor Pugna a apreciat utilitatea unor astfel de întâlniri, exprimându-și deplinul acord cu tema întâlnirii. Le-a vorbit studenților despre rolul voluntariatului considerat „o experiență de învățare, dar și o modalitate de responsabilizare și dezvoltare personală în același timp”.  Le-a reamintit studenților faptul că pe fondul evenimentelor recente, Colegiul Psihologilor este solidar cu victimele accidentului rutier din Muntenegru.  În acest sens, echipe de asistență psihologică s-au oferit voluntar pentru a sprijini victimele tragicului accident, acesta constituind un act de solidaritate umană, dar și un exemplu de bune practici...
Îndrumați de dna prof. psihopedagog Teodora Pantazi, cei trei voluntari europeni: Tatevik Soghomonyan, Astghik Mirzabekyan (Armenia) și Jorge Miguel Vielva (Spania), au prezentat studenților oportunitatea de a beneficia de un stagiu de voluntariat în cadrul programului E.V.S. (European Voluntary Service) sau S.E.V. (Serviciul European de Voluntariat). S.E.V. este un program finanțat de Comisia Europeană prin Programul Tineret în Acțiune. Tineri cu vârsta cuprinsă  între 16-30 de ani  își pot oferi serviciile în domenii diverse de activitate, beneficiind în același timp de un stagiu de învățare într-o țară europeană sau altă țară a lumii. Programul acoperă costurile legate de: transport (90%), cazare, masă, activități, limbă, inclusiv o sumă sub formă de bani de buzunar, asistență permanentă și formare continuă. Cei trei voluntari le-au povestit studenților și despre proiectul lor „Prin Tine(ri) lumea C.E.S. se lărgește”, coordonat de Asociația C.E.S. (Colaborăm Educăm Sprijinim), în cadrul căruia aceștia au sprijinit profesorii și psihopedagogii de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea în munca lor cotidiană și în organizarea unei Școli de vară, învățând să interacționeze cu copii cu cerințe educative speciale și să desfășoare activități de recuperare cu aceștia.
În încheiere dna lect. Daniela Roman i-a îndemnat pe studenți să rămână receptivi la schimbare și să se asigure de realizarea concordanței permanente dintre abilitățile și competențele personale și cele profesionale. „Concluziile pe care le veți trage din această întâlnire ar trebui să vă ajute să identificați acele zone ale vieții personale sau profesionale care ar putea să beneficieze cel mai mult de pe urma schimbării”, a conchis dna lect. univ. dr. Daniela Roman.(D.R.D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Donați timp! Voluntariatul între necesitate și posibilități de realizare”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:23 Ora standard a Europei de Est